Schiphol dreigt op twee meetplekken de geluidsgrenzen te overschrijden. Dat meldt de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een halfjaarrapport. Halverwege het jaar is al meer dan de helft van de beschikbare geluidsruimte verbruikt.
Schiphol maakt te veel geluid
Halverwege 2025 heeft Schiphol op twee meetpunten al meer dan de helft van de beschikbare geluidsruimte opgebruikt.

Derde jaar
Het gaat om een meetpunt ten noorden van de Buitenveldertbaan en een punt in de hoek van Uithoorn en Aalsmeer. Voor dit laatste meetpunt dreigt voor het derde jaar op rij een overschrijding, aldus de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Onvoldoende
Vliegtuigen moeten zoveel mogelijk de banen gebruiken die de minste geluidsoverlast voor de omgeving veroorzaken. Als daardoor op specifieke meetpunten geluidsnormen worden overschreden, mag de ILT volgens een aanwijzing van de minister geen maatregelen nemen. Eerder dit jaar waarschuwde de toezichthouder al dat omwonenden hierdoor onvoldoende worden beschermd.
Verder voldoet Schiphol vooralsnog aan de geldende normen voor het aantal vluchten, de uitstoot van vervuilende stoffen, geluid en veiligheid. Het halfjaarrapport beslaat de periode van november vorig jaar tot en met april.
Afgeweken
De toezichthouder stelt verder dat er in drie gevallen 's nachts is afgeweken van een vertrekroute zonder geldige reden. Daarover hebben de betrokken luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief ontvangen. Daarnaast hebben KLM en Delta Air Lines dwangsommen moeten betalen van respectievelijk 5.000 euro en 2.500 euro voor het ongeoorloofd gebruikmaken van vervuilende hulpmotoren op Schiphol. Eerder had de inspectie al een last onder dwangsom opgelegd. Die bedroeg 2.500 euro per overtreding met een maximum van 50.000 euro.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.