De wens van demissionair staatssecretaris Jurgen Nobel om mensen zonder arbeidsvermogen uit de bijstand te krijgen vraagt meer onderzoek. Dat schrijft het kabinet in een voortgangsbrief over de fundamentele herziening van de Participatiewet. Hoe een nieuwe regeling voor de doelgroep er precies uit moet zien, wie hem moet gaan uitvoeren en hoe de doelgroep wordt bepaald is allemaal nog onderwerp van discussie en aan een volgend kabinet.
Nog geen oplossing voor zieke mensen in de bijstand
Langetermijnvisie rijk voor de Participatiewet: werken moet meer lonen, de gemeentepolis en de bijzondere bijstand moeten op de schop.

Arbeidsbeperking in de bijstand
Nobel heeft naar aanleiding van verschillende oproepen vanuit de Kamer bekeken of het mogelijk is de groep mensen in de bijstand die kampen met een arbeidsbeperking via een andere regeling te helpen. De bijstand is een vangnetregeling, dus de groep mensen die structureel geen arbeidsvermogen hebben zitten daar eigenlijk niet goed. Tegelijkertijd wil Nobel zoveel mogelijk stimuleren dat mensen met een beperking meedoen op de arbeidsmarkt.
Knelpunten
Samen met gemeenten, UWV en vertegenwoordigers van cliënten heeft het kabinet gekeken hoe betere ondersteuning voor mensen zonder arbeidsvermogen eruit zou kunnen zien. Zo is onderzocht naar wat effecten zouden zijn van het verstrekken van een uitkering die individueel is, die geen kostendelersnorm en vermogenstoets kent en naar effecten van het aanpassen van de uitkeringshoogte. Dat zijn volgens Nobel, naast het niet kunnen voldoen aan de verwachting om aan het werk te gaan, de grootste knelpunten voor mensen met een arbeidsbeperking die vallen onder de Participatiewet.
Praktijk lastig
Het afbakenen van de doelgroep blijkt lastig. Het is een uitdaging om vast te stellen wanneer sprake is van structureel geen arbeidsvermogen. Nobel wil daar samen met verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en cliëntenorganisaties verder onderzoek naar doen. Vervolgens blijkt het ook lastig om de juiste instantie te vinden om de nieuwe regeling uit te voeren. Het UWV heeft ervaring met het beoordelen van arbeidsvermogen, maar heeft de komende jaren geen capaciteit om meer beoordelingen uit te voeren. Bovendien laten verschillende onderzoeken zien dat de uitvoering van de beoordeling op het gebied van kwaliteit en tijd nog niet op orde is.
Brede intake
Het kabinet heeft ook beleidsopties onderzocht om de ondersteuning naar werk te verbeteren. Dat begint bij de dienstverlening van gemeenten. Nobel wil dat gemeenten goed in beeld kunnen brengen wat iemands situatie is en welke belemmeringen er zijn om aan het werk te gaan. Nobel stelt voor het gemeentelijk instrumentarium te verbreden en altijd een ‘brede intake’ toe te passen. Daar zou bijvoorbeeld ook het uitvragen en vastleggen van iemands CV, competenties en werkervaring onder vallen.
Werken moet meer lonen
Nobel wil daarnaast dat werken meer gaat lonen. Dat is al bereikt via spoor 1 van Participatiewet in balans, maar de staatssecretaris wil naar eigen zeggen meer doen zodat mensen het echt in hun portemonnee gaan merken. Het kabinet wil ook de lokale regelingen uniformeren. ‘We willen de landelijke regels eenvoudiger maken. En zorgen dat verschillen tussen gemeenten kleiner worden. Uitgangspunt daarbij is dat het Rijk de inkomensbasis goed regelt. Zodat mensen voor hun inkomen niet afhankelijk zijn van gemeentelijke regelingen.’
Gemeentepolis en bijzondere bijstand
Ten slotte moeten volgens het kabinet ook de bijzondere bijstand en de gemeentepolis op de schop. Voor de gemeentepolis wil Nobel meer coördinatie van het rijk om ‘de gemeentepolis beter in te vullen en de gemeenten in de uitvoering te ontlasten’. De bijzondere bijstand wordt volgens de staatssecretaris te veel gebruikt voor structurele kosten van inwoners. Dit terwijl het eigenlijk bedoeld is om ondersteuning te bieden voor unieke, incidentele omstandigheden. Ook hier volgt een landelijk onderzoek.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat is de expertise van het UWV. Haal die en hun keuringsartsen erbij en je komt erachter dat een ik zou zeggen enorm deel van onze als ziek te boek staande soos clienten de term ziek niet waardig zijn. Ja het opvangputje maar kloppen doet het vaak niet.
Waarmee ik zeg dat als je de werkelijke status kent je ook iets uit kan richten. Beter voor alle betrokkenen.
Probeer niet alles tot 5 cijfers achter de komma te regelen. Zieke mensen uit de bijstand halen schept veel nieuwe bureaucratie in de sociale sector/gezondheidszorg (welke neutrale keuringsinstantie bepaalt of iemand ziek is?). Er zijn nu al onvoldoende neutrale keuringsartsen.
Dat vervangt de voorgaande bureacratie voor betrokkkene dus dat maakt geen verschil het staat alleen op een andere server. Keuringsartsen zijn niet onvoldoende neutraal. Niets ten nadele maar dat lijkt mij een abject verzinsel. De bijstandsmedewerkers zijn in ieder geval geen arts dus deze situatie stopt nooit. De leugen regeert.
Het kan natuurlijk zijn dat ik signalen mis dan zou ik graag wat meer info hebben.