Als het aan het stadsbestuur ligt, verdwijnen fatbikes in Amsterdam uit de drukke gebieden. Het college van B&W gaat bekijken of dat via een plaatselijke verordening kan worden geregeld. Amsterdam vindt dat het Rijk te lang doet over beleid tegen de overlast van fatbikes.
Amsterdam wil verbod fatbikes in drukke gebieden
Het Vondelpark wordt waarschijnlijk het eerste gebied waar een fatbikeverbod gaat gelden.
Meer ongelukken
‘Ik krijg elke week berichten binnen van Amsterdammers die zeggen dat zij de weg niet meer op durven en die me smeken om fatbikes te verbieden. Dus ik voel het als mijn plicht om alles te proberen wat in mijn macht ligt om dit probleem aan te pakken’, zegt verkeerswethouder Melanie van der Horst. ‘We vragen het Rijk al drie jaar om maatregelen om de fatbikes aan te kunnen pakken. En ondertussen zijn de problemen de afgelopen jaren alleen maar erger geworden, met meer onveilige fatbikes op de weg en meer ongelukken waarbij soms heel jonge kinderen betrokken zijn.’
Verbannen
Het Vondelpark wordt waarschijnlijk het eerste gebied waar een fatbikeverbod gaat gelden. Het park is populair bij fietsers, wandelaars, spelende kinderen, hondenbezitters en sporters. Uit de ambulancedata blijkt dat hier veel ongelukken gebeuren. Na het Vondelpark wordt gekeken naar andere drukke gebieden om de fatbike te weren. Die worden aangewezen op basis van meldingen van overlast en verkeersonveiligheid. Zo is eerder ook de bierfiets verbannen uit het centrum van Amsterdam.
Fatbikerijders rijden vaak te snel, zonder helm en met slechte remmen, betoogt de wethouder. Ze maken zich ook geregeld schuldig aan intimiderend gedrag en kunnen dan niet worden achterhaald, omdat er geen kentekenplicht geldt voor fatbikes.
Landelijke aanpak zinloos
Demissionair verkeersminister Robert Tieman noemt het ‘begrijpelijk dat de gemeente Amsterdam alles uit de kast trekt om fatbikes te weren’. Maar volgens hem heeft een landelijke aanpak geen zin: ‘Fabrikanten kunnen hun voertuigen te gemakkelijk ombouwen, zodat ze net een normale elektrische fiets zijn. We weten nu al dat we dan twee jaar bezig zijn, terwijl fabrikanten de dag na invoering een vergelijkbaar voertuig kunnen maken dat buiten de categorie valt.’ Tieman zet daarom liever in op een leeftijdsgebonden helmplicht voor alle e-bikes en meer handhaving.

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.