Lokale bestuurders in meer dan twintig van die gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, geven tegen NU.nl aan dat er op zo kort mogelijke termijn landelijke regelgeving voor fatbikes komen. Sinds ze in 2023 met een brandbrief bij de minister aan de bel trokken, zijn de zorgen bij gemeenten alleen maar toegenomen.
‘Idioot’ dat gemeenten fatbikeregels moeten opstellen
Gemeenten willen kunnen optreden tegen de overlast van fatbikes. Ze wachten met smart op door het rijk opgestelde landelijke regels.

Gevaarlijk
Het steekt gemeenten dat ze zelf de overlast van fatbikes moeten tegengaan. Delft zegt het uitblijven van een ‘adequate reactie’ van de minister te ‘betreuren’. Amsterdam noemt het ‘idioot’ dat steden zelf naar oplossingen moeten zoeken om het veiliger te maken. ‘Dit is geen probleem in een bepaald gebied. Het is overal gevaarlijk’, zegt een woordvoerder van de hoofdstad.
Te ingewikkeld
Een fatbikeverbod invoeren, zoals Enschede dat voor de binnenstad wil, overwegen de andere gemeenten niet. Dat is volgens hen juridisch te ingewikkeld, omdat een fatbike wettelijk gezien hetzelfde is als een elektrische fiets.
Apv
De gemeenteraad van Enschede nam in juli een motie aan om de fatbike uit het centrum te weren. De gemeente onderzoekt of het de algemene plaatselijke verordening (apv) zo kan aanpassen, dat er een verbod in wordt opgenomen voor fietsen met een bepaalde bandbreedte of gewicht.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is inderdaad uitermate merkwaardig dat Gemeenten opnieuw falend Rijksbeleid op hun bordje krijgen geschoven. Bij de toelating van deze, maar ook van soortgelijke andere, voertuigen op de fietspaden wordt natuurlijk onvoldoende gekeken naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid van de vaak al te smalle fietspaden. Kennelijk is het verdienmodel van producenten en verkopers van dit soort producten belangrijker dan de verkeersveiligheid.