Vorig jaar werd door een externe adviesgroep onder leiding van Friso de Zeeuw het programma STOER gestart. Doel was het Schrappen van Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving om de nieuwbouw te versnellen. Opdrachtgever was minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, BBB).
Kabinet schrapt soms stevig in STOER
Het kabinet honoreert het gros van de adviezen van de projectgroep STOER. Maar is onder meer kritisch op bouwen in diepe polders.

Bouwregels
Het programmateam presenteerde afgelopen zomer een waslijst aan voorstellen. ‘Het kabinet gaat aan de slag met het merendeel van de adviezen uit het adviesrapport’, schrijft Keijzer in een Kamerbrief. Zo worden de door STOER voorgestelde soepeler bouwregels inzake onder meer trappen, plafondhoogte en daglicht dit najaar voorgelegd aan het Overlegplatform Bouwregelgeving.
Wateroverlast
Ook komt er een landelijke normstelling voor het beperken van wateroverlast bij extreme regenval of een stortbui gewenst en nodig. ‘Dit creëert duidelijkheid voor onder meer ontwikkelaars en bouwers en versnelt de woningbouw’, stelt Keijzer. Een ander advies van STOER (om beroep tegen omgevingsvergunningen voor woningbouwprojecten in eerste en enige aanleg onder te brengen bij de Afdeling bestuursrechtspraak) landde eerder al in het Wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat nu bij de Eerste Kamer ligt.
Lex silencio
Op een aantal punten neemt de aanbevelingen van STOER niet over. Zo wilde de adviesgroep de Lex silencio positivo herinvoeren, waarbij een vergunning automatisch wordt verleend bij termijnoverschrijding. Die aanpak blijkt echter vaak in tegenspraak ‘met verplichtingen voorvloeiend uit internationaal recht, zoals de mer-richtlijn en het Verdrag van Aarhus’, schrijft Keijzer.
Parkeernorm
Ook een door STOER bepleite maximale parkeernorm komt er niet. Dat sluit volgens Keijzer niet aan ‘bij de lokale verantwoordelijkheid en het gewenste maatwerk’. ‘De parkeerbehoefte en mogelijkheden voor het realiseren van extra parkeerplekken verschilt namelijk per wijk en per project.’ Ze gaat met de minister van IenW in gesprek om een flexibeler parkeerbeleid te stimuleren.
Buitendijks
STOER wilde verder een soepeler omgang met woningbouw aan de randen van het Markermeer, Gouwzee, IJmeer, Gooimeer en het Eemmeer, alsmede voor het drijvend wonen in de uiterwaarden. Keijzer trapt echter op de rem: ‘In het kader van de Nota Ruimte heeft het kabinet besloten dat het van belang is terughoudend te zijn met landaanwinning en buitendijks bouwen in het IJsselmeergebied: binnendijks bouwen wat binnendijks kan.’
Woningbouwimpuls
Tot slot zag STOER graag de Woningbouwimpuls (Wbi) uitgebreid naar projecten onder de huidige ondergrens van minimaal 200 woningen. ‘Deze subsidie juist is gericht op grotere projecten’, vindt Keijzer. ‘Verlaging van de grens van 200 heeft negatieve gevolgen voor de doelmatigheid en effectiviteit van de Woningbouwimpuls.’ Wel streeft ze voor kleinschalige woningbouw een aparte realisatiestimulans na.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.