Het papierwerk voor de Nedersaksenlijn kan beginnen. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer) heeft maandag in Emmen het startsein gegeven voor de eerste onderzoeken die uiteindelijk moeten leiden tot de spoorlijn die Groningen en Twente met elkaar verbindt. Wanneer de eerste treinen over het traject rijden, is niet bekend. 'Maar de Nedersaksenlijn gaat er komen', liet Aartsen weten.
‘De Nedersaksenlijn gaat er komen’
Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen gaf maandag in Emmen het startsein voor onderzoeken die moeten leiden tot de Nedersaksenlijn.

Investering in het Noorden
'Het spoor stopt hier bij Emmen bij een stootblok', aldus de bewindsman. 'We gaan het blok weghalen en het ontbrekende stuk spoorlijn aanleggen tussen Emmen en Veendam, via Stadskanaal en Ter Apel. Dat is 44 kilometer spoorlijn, maar vooral ook verbinding en impuls.' De staatssecretaris (VVD) ziet het als een investering in het Noorden. De nieuwe spoorlijn maakt het gebied aantrekkelijker voor bedrijven en dat levert banen op, zorgt voor mogelijkheden voor woningbouw en jongeren krijgen meer kansen om zich te ontwikkelen.
Investering voor toekomstige generaties
Jetta Klijnsma, commissaris van de Koning in Drenthe, noemt de nieuwe lijn 'een investering van jewelste, vooral voor toekomstige generaties'. Henk Jumelet, gedeputeerde in Drenthe, hoopt dat de spoorlijn in 2035 in gebruik is. 'De ambitie is groot.'
Geen garantie
De zogeheten verkenning kan nu beginnen. Dat proces moet eind 2028 leiden tot een algemeen beeld van hoe de spoorlijn eruit komt te zien. Na nog een kabinetsbesluit gaat het project naar de 'planfase', waarin concrete bouwplannen worden uitgewerkt. Pas na een derde kabinetsbesluit kan de daadwerkelijke aanleg beginnen. Het eerste besluit garandeert niet dat het project tot uitvoering komt. Aartsen: 'Maar dit betekent voor ons: we gaan dit doen.'
Lelylijn verder uit zicht
Voor het project staat ongeveer 2 miljard euro klaar. Bijna al dat geld komt uit een pot die eerder was bestemd voor de Lelylijn tussen de Randstad en Noord-Nederland. Daarmee raakte de Lelylijn nog verder uit zicht. In een kabinetsplan voor de indeling van Nederland in 2050 staat dat de Lelylijn er 'mogelijk' komt. Jaarlijks is 25 tot 40 miljoen euro nodig om de Nedersaksenlijn te beheren en onderhouden, schrijft Aartsen in een brief aan de Tweede Kamer. Het is nog niet bekend waar dat geld vandaan moet komen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.