Verdriet
Dit blijkt uit een rapport van de Stichting Politie en Wetenschap dat vandaag wordt gepresenteerd. Tot verdriet van veel raadsleden is de gemeentepolitie in 1993 ingeruild voor de huidige 25 regionale politiekorpsen.
Raadsleden willen gemeentepolitie
Een meerderheid (55 procent) van de gemeenteraadsleden is voor herinvoering van de gemeentepolitie.
Onzichtbaar
Het terugverlangen naar de gemeentepolitie komt voort uit een gebrek aan zichtbaarheid van de politie in kleine gemeenten en de massale inzet van politie in de grote steden. Onder raadsleden van het CDA en PvdA is een minderheid voorstander (resp. 45,9 en 49,6 procent). Bij alle andere partijen is een ruime meerderheid voor. Koploper zijn de raadsleden van lokale en leefbaarpartijen: ruim 78 procent wil gemeentepolitie.
Lees hieronder het hele artikel Politie staat ver van raadsleden uit Binnenlands Bestuur nummer 4, 29 januari 2010.
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Herinvoering van de gemeentepolitie is prima. Dichterbij de inwoners en de problematiek zorgen voor meer veiligheid.
Al het "oude" wat goed functioneerde moet terugkomen!
Ik sluit me van harte aan bij Johan Vissers` reactie.
De meeste kleine gemeenten hadden voor de stelselwijziging in 1993 geen gemeentepolitie maar een post van de Rijkspolitie. Zo'n post viel onder een van de zeventien districten waarin Nederland was verdeeld. Slechts in 120 à 130 gemeenten was er gemeentepolitie. De Rijkpolitie viel onder het ministerie van Justitie. Feit was wel dat er toen ook in de dorpen meer politie beschikbaar was.
De politie heeft haalplicht bij de gemeenteraad voordat het de jaarplannen opstelt. Dat is het moment voor wwn gemeenteraad om invloed te hebben op het politiebeleid. Gemeenteraden moeten daar dan ook wel gebruik van maken. Terugdraaien naar de oude situatie heeft erg veel nadelen, dat is geen optie.
Over een aantal jaren zullen de gemeenteraadsleden opnieuw krokodillentranen plengen wanneer men zich dan realiseert met welk een gemak en zonder slag of stoot de verantwoordelijkheden en bevoegdheden in de gemeentelijke brandweerzorg uit handen zijn gegeven in het kader van de Veiligheidsregio
De politie werd indertijd overigens bekostigd met een doeluitkering dus de zeggenschap van de gemeenteraad was gering. Dit in tegenstelling tot de gemeentelijk brandweer. Maar ja, fysieke veiligheid scoort niet echt in politieke programma's.
God bewaar ons! Als vandaag de dag wat van die ADHD-raadsfiguren het te zeggen moeten krijgen over politietaken is eerst de chaos en daarna het einde vast nabij. Als er een ding is waar het boevengilde van profiteert, is dat versnipperde verantwoordelijkheid over de politietaken.
Ik kan me als oud-(gemeente)politie-chef het gevoel van de raadsleden wel begrijpen; destijds stonden we dichter en qua communicatie dichter bij hen, zodat we vaak sneller konden reageren op openbare orde en criminaliteitsproblemen van betrokken gemeente en een luisterend oor hadden. Het oplossingspercentage lag toen ook hoger; ik wijt dat aan grotere lokale betrokkenheid van veelal ook in de gemeente wonende politiemensen; alleen anno 2010 zouden honderden gemeentepolitiekorpsen in Europees verband moeilijk werkzaam kunnen zijn.
ik ben lid van politie
Willen de raadsleden dat wel echt of willen ze alleen meer invloed op het "blauw" op straat? Laat de politie conform de kerntakendiscussie zich toch vooral richten op de aanpak van de zwaardere criminaliteit en laat de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen bij de aanpak van de kleine ergernissen en de overlastfeiten. Daar kan een gemeenteraad zelf haar invloed doen gelden en actief bijdragen aan de verbetering van de subjectieve veiligheid van de burgers. Maak geld (...) vrij voor (extra) gemeentelijk toezichthouders en boa's en stel een gemeentelijk handhavingsbeleid vast. Betrek daar vooral ook de politie bij door afspraken te maken in de driehoek. Grijp uw kans in het nieuwe coalitieakkoord na de komende gemeenteraadsverkiezingen raadsleden!
Essentieel voor een goed werkende politie is de wijkagent (buurtregisseur / buurtbrigadier). Deze kent de bewoners van zijn/haar wijk of dorp en iedereen weet wie 'zijn' wijkagent is. Omdat de wijkagent de meeste werkuren op straat in zijn wijk is, op de momenten en plaatsen dat dat nodig is, verhoogt hij niet alleen het veiligheidsgevoel maar ook daadwerkelijk de veiligheid. Door de regiostructuur heeft de politie een goede informatiepositie en grote slagkracht. Hier kan de wijkagent gebruik van maken.
In de praktijk zien we echter dat veel wijkagenten wegens capaciteitsgebrek worden ingezet op noodhulp en andere politietaken. En de uren die ze over hebben gaan voor een deel 'verloren' aan administratieve werkzaamheden.
De oplossing zit m.i. dan ook niet in gemeentepolitie maar in herpositionering van wijkagenten die maximaal in hun wijk aanwezig zijn.
Het geef wel aan dat veel gemeenteraadsleden de aansluiting met de politie kwijt zijn. Ik twijfel eraan of gemeente politie dat probleem oplost. Het veiligheidsprobleem is inmiddels vrij complex geworden en de raad dient er bovenop te zitten om enige invloed uit te oefenen. Onze burgemeester (Apeldoorn) is tevens korpsbeheerder. In een raadsvergadering dient hij regelmatig van pet te wisselen. Maakt het allemaal niet overzichtelijker. Wij zitten wel dicht bij het vuur, in de andere plaatsen in de regio is dat anders. Voor wat betreft de brandweer hebben wij geweigerd ons budget recht op te geven. Een van de oorzaken daarvan was mede het gevoel van geen grip te hebben op de politie. Die grip moet wel degelijk georganiseerd worden omdat de politie een belangrijke speler is op het gebied van veiligheid.