Overslaan en naar de inhoud gaan

Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug

Zeeland beëindigt de samenwerking met de aannemerscombinatie BAM Infra en SPIE voor de renovatie van de basculebrug van de Zeelandbrug.

Zeelandbrug
- Shutterstock

De provincie Zeeland beëindigt de samenwerking met de aannemerscombinatie BAM Infra en SPIE voor de renovatie van de basculebrug van de Zeelandbrug. Gedeputeerde Harry van der Maas (Infrastructuur) zegt dat hiertoe is besloten, omdat de aannemerscombinatie eind november een kostenraming heeft gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.

Overschrijding

Over de precieze hoogte van de overschrijding liet Van der Maas zich niet uit. ‘We voelen ons hierdoor verrast en overvallen. De aannemerscombinatie houdt zich niet aan de voorwaarden die aan de voorkant zijn afgesproken.’

Eerdere ramingen

Het dagelijks provinciebestuur schrijft aan Provinciale Staten dat er op basis van eerdere deelramingen geen aanleiding was om een grote overschrijding te verwachten. ‘Ondanks aanvullende gesprekken bleek dat uitvoering binnen het budget voor de aannemerscombinatie niet haalbaar is.’

30 jaar veilig

SPIE en BAM laten weten dat uit gezamenlijk onderzoek met de provincie gaandeweg is gebleken dat het beschikbare budget onvoldoende is om de werkzaamheden in de gestelde periode van zes weken gelijktijdig uit te voeren. Beide bedrijven wijzen erop dat door het onderzoek wel duidelijk is geworden wat er technisch moet gebeuren aan de Zeelandbrug, zodat deze weer dertig jaar veilig mee kan en gelijktijdig het asfalt kan worden vernieuwd.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Geen juridische stappen

‘De provincie kan deze kennis gebruiken bij de ontwikkeling van verdere plannen. Vanuit BAM en SPIE blijven wij bereid om de provincie te ondersteunen met onze kennis en ervaring en wij overwegen verder geen juridische stappen.’

Scheuren in het staal

Het onderhoudswerk aan de basculebrug, het beweegbare deel van de zestig jaar oude Zeelandbrug, is noodzakelijk omdat er scheuren in het staal zitten. De scheuren zijn ontstaan door de leeftijd van de brug, vermoeiing van het materiaal en doordat er steeds meer zwaar verkeer overheen rijdt. De provincie had de aanbesteding voor het onderhoudswerk in januari geopend, maar geen partij meldde zich voor het project. De provincie selecteerde vervolgens zelf de bouwcombinatie BAM Infra en SPIE.

Van der Maas zei dat de provincie nu gaat kijken hoe de werkzaamheden toch kunnen worden uitgevoerd en door wie. Hij hoopt Provinciale Staten daarover begin volgend jaar te informeren. De Zeelandbrug is 5 kilometer lang en verbindt Schouwen-Duiveland met Noord-Beveland.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Three-lines of defence in de publieke sector

Three-lines of defence in de publieke sector

Voorkom verrassingen en budgetoverschrijdingen door een effectief risicobeheersingsmodel te implementeren.

schrijf u vandaag nog in

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma

Overheden denken soms voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten, maar aannemers moeten ook wat kunnen verdienen.

Op 11 december 2025, 11:35

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in