Onderhoudswerkzaamheden aan vijf stormvloedkeringen hebben jarenlange vertraging opgelopen. Dat meldt Rijkswaterstaat in een reactie op vragen van het ANP. Het gaat om de Oosterscheldekering, de Haringvlietsluis, de Maeslantkering, de Hartelkering en de Hollandse IJsselkering.
Onderhoud aan stormvloedkeringen vertraagd
Rijkswaterstaat moet het onderhoud aan een aantal stormvloedkeringen noodgedwongen met jaren uitstellen.

Acht jaar
Sommige werkzaamheden, waaronder het conserveren van pijlers en schuiven, zijn twee tot acht jaar uitgesteld. In andere gevallen, zoals het vervangen van besturingssystemen, is sprake van twee tot vier jaar uitstel.
Vaker inspecteren
De veiligheid is niet in het geding, benadrukt Rijkswaterstaat. De overheidsorganisatie gaat de keringen vaker inspecteren en treft hier en daar maatregelen om de gevolgen van het uitgestelde onderhoud op te vangen. Als voorbeeld noemt een woordvoerder het verven van roestplekken.
Droog
De stormvloedkeringen zijn nodig om Nederland droog te houden bij extreem hoogwater. Als ze niet goed werken, kan dat wateroverlast tot gevolg hebben en rivieren minder bevaarbaar maken. In het ergste geval kunnen de gevolgen ‘maatschappij-ontwrichtend’ zijn.
Helft
Uit een eind juni naar buiten gebracht meerjarenplan over het onderhoud van Rijkswaterstaat blijkt dat in de periode 2024-2038 in totaal 75,3 miljard euro vereist is, waar het beschikbare budget met 40,9 miljard nauwelijks de helft bedraagt. Het grootste tekort zit bij het hoofdwegennet: 20,5 miljard.
Vervanging
Oorzaak van de oplopende tekorten is dat in de jaren ’50 en ’60 gebouwde bruggen, tunnels, sluizen en viaducten dringend aan vervanging toe zijn. Daarnaast worden vaar- en autowegen steeds intensiever en zwaarder belast en stelt het veranderende klimaat steeds hogere eisen: wegen moeten beter bestand zijn tegen hitte, droogte en hoosbuien.
Budget
In de Voorjaarsnota 2025 van het kabinet loopt het beschikbare budget van Rijkswaterstaat op van circa 2,6 miljard euro in 2024 tot circa 3 miljard vanaf 2028. Ook werd dit jaar eenmalig zo’n € 300 miljoen beschikbaar gesteld voor de instandhoudingopgave.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
"De veiligheid is niet in het geding, benadrukt Rijkswaterstaat."
Nee, dat moest er nog bij komen!
Iedereen weet dat uitstellen van onderhoud uiteindelijk duurder is.
En de kosten voor de tussentijdse mitigerende maatregelen zullen ook fors zijn.
Maar het MJP zélf spreekt andere taal.
"risico's op een verminderde betrouwbaarheid en grotere faalkans en daarmee maatschappelijke- en veiligheidsrisico’s."
De rest van het MJP scannend lijkt mij een externe contra-expertise zéér gewenst.