Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatwerk blijft hangen in schone voornemens

Maatwerk kan volgens experts niet zonder heldere beleidskeuzes, versterking van professionele autonomie en samenwerking tussen domeinen

Een vrouw vult thuis aan de keukentafel formulieren in
Een vrouw vult thuis aan de keukentafel formulieren in − Foto: Patricia Rehe/ANP

Gemeenten willen meer maatwerk in het sociaal domein. Maar zonder expliciete en consistente keuzes blijft dit voornemen hangen in mooi opgeschreven beleidsidealen. Het ontbreekt uitvoerende ambtenaren meestal aan tijd, ruimte of ruggensteun.

Barrières

Maatwerk in het sociaal domein leidt behalve tot meer voldoening ook tot extra stress. Drie Leidse bestuurskundigen, Bernard Bernards, Eduard Schmidt en Lianne Visser, denken dat maatwerk leveren alleen kan als de publieke dienstverlening is doordrongen van de noodzaak. In meerdere onderzoeken analyseerden zij wat de barrières zijn.

Professionele autonomie

Maatwerk kan volgens de drie niet zonder glasheldere beleidskeuzes, versterking van professionele autonomie en samenwerking tussen domeinen. Het is een vraagstuk waar de hele organisatie van doordrongen moet zijn, inclusief college, politiek en verantwoording. Wordt dat overgelaten aan uitsluitend uitvoerende ambtenaren, dan mondt dat volgens hen uit in teleurstellingen en wordt voorbij gegaan aan de verantwoordelijkheid hoger in de organisatie.

‘Responsief’

De bestuurskundigen keken niet alleen in de lokale keuken, maar zagen overeenkomsten bij andere overheidsorganisaties met compleet andere taken, zoals de Belastingdienst en het UWV. Ook zij worden geacht ‘responsief’ te zijn, waarmee bedoeld wordt dat ze snel, adequaat en invoelend reageren op behoeften en problemen van burgers. Bernards: ‘Stuk voor stuk ervaren ze dat maatwerk ontzettend lastig is, met beperkte tijd en middelen. Bij genoemde overheidsorganisaties is dat niet wezenlijk anders dan bij gemeenten.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Breken met regels

Vaak bestaat begripsverwarring, zelfs binnen één en dezelfde organisatie, legt Visser uit: ‘Maatwerk wordt soms beschouwd als een vorm van professioneel handelen. Bijvoorbeeld alleen al het simpele feit dat je met een burger praat, het gesprek op die persoon afstemt en kijkt wat nodig is. Dan weer worden er specifieke, niet-standaarddiensten onder verstaan, tot aan het breken met regels. De verschillende betekenissen die worden gegeven aan het begrip leveren frustratie en verwarring op.’

Koploper

Bij de gemeente Den Haag, waar Bernards onderzoek deed, is dit gedeelde begrip er wel. Hij ziet de gemeente als koploper: ‘Den Haag heeft een programmateam Maatwerk en Regie, ondergebracht bij twee wethouders, waarmee het hele sociaal domein wordt afgedekt. Ze noemen het “alledaags maatwerk”. De burger moet in één keer goed geholpen zijn. Dat kan met standaarddienstverlening, maar soms ook door de inwoner te verwijzen naar een andere dienst. Een andere keer moet de professional om goed te kunnen helpen juist over de regels heen kijken of erbuiten stappen.’

Veel stress

Onduidelijkheid en gestapelde verwachtingen over maatwerk leiden volgens Bernards tot ‘enorm veel stress’ in de uitvoering. ‘Maatwerk in combinatie met hoge werkdruk pakt heel negatief uit voor professionals’, is een van zijn bevindingen. ‘Terwijl het veel positieve effecten kan hebben voor de werkbeleving. Je kunt dan als professional doen waarvoor je het werk ingegaan bent, namelijk om inwoners goed te helpen bij hun echte zorgen.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Verkramping

Ook Schmidt benadrukt dat autonomie, in combinatie met psychologische veiligheid, essentieel is om maatwerk uit de verf te laten komen: ‘Soms zijn ambtenaren bang dat ze gestraft worden voor buiten de lijntjes kleuren. Terwijl ze echt de overtuiging hebben dat ze de burger alleen maar kunnen helpen door af te wijken van de regels. Angst voor repercussies leidt tot verkramping: “laat ik maar gewoon doen wat de regel is, dan doe ik in ieder geval niks fout.” Dat is funest. Als professionals zich niet veilig voelen om dingen anders aan te pakken, blijven we in het oude systeem hangen. Daarvan weten we inmiddels dat het niet leidt tot de beste uitkomsten voor burgers.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 14

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma

De normale gang van zaken is dat de relevante wetgeving wordt gevolgd. Alleen voor de incidentele bijzondere dossiers, waarvoor de wetgeving geen dan wel onvoldoende oplossing biedt, kan maatwerk noodzakelijk zijn.
Belangrijk is natuurlijk wel dat via een zgn. kapstokartikel binnen de relevante wetgeving en/of nog beter via de Wet Algemeen Bestuursrecht voldoende ruimte is/wordt geboden om in bijzondere dossiers via maatwerk van wetgeving af te wijken. Als hieraan is/wordt voldaan dan hoeven nergens problemen te zijn.

Op 12 augustus 2025, 14:21

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in