Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwegein: ‘beperkt toezicht’ ontwerp en bouw parkeergarage

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) onderzocht het instorten van de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.

De ingestorte parkeergarage van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, juni 2024.
De ingestorte parkeergarage van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, juni 2024. − ANP

Precies een dag nadat in Nieuwegein de sloop begonnen is van de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis, bracht de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) dinsdag het rapport uit waarin de oorzaken van de instorting ervan beschreven staan.

Want op zondagavond 26 mei 2024, net voor tien uur, kwam de bovenste hellingbaan naar beneden, die vervolgens alle onderliggende hellingbanen met zich meenam. Niemand raakte gewond.

In de parkeergarage, die in 2007-2008 was gebouwd, was het rustig op dat moment. Er bevonden zich 120 auto’s van vooral ziekenhuismedewerkers, maar de parkeergarage bood plaats aan 1350 voertuigen. Er reed niemand over de hellingbanen. In het gebouw was slechts één voetganger. In twee auto’s zaten mensen.

De parkeergarage werd uitgebaat door Q-park, was in eigendom van vastgoedinvesteerder Primevest en gebouwd door Ballast Nedam.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Directe oorzaken

De directe oorzaken van het ongeluk, schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is dat de hellingbanen te zwak ontworpen zijn, en bovendien dat er tijdens de bouw wijzigingen zijn aangebracht. Dat de kwetsbaarheden niet aan het licht zijn gekomen, wijdt de OVV aan het feit dat er tussen de betrokken partijen geen helderheid was over de eindverantwoordelijkheid voor de ‘constructieve controle’.

Volgens de onderzoeksraad moet het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening zo’n situatie voor de toekomst voorkomen, door met een wettelijk kader vast te leggen welke van de bouwpartijen tijdens een bouwproject de eindverantwoordelijke is.

Pijnlijke passage

Een andere pijnlijke passage in het rapport treft de gemeente Nieuwegein. Daarin staat over de lokale afdeling Bouw- en Woningtoezicht dat deze ‘beperkt toezicht’ had ‘op het ontwerp en de uitvoering van de parkeergarage terwijl de bouw van de parkeergarage doorging. Door het niet vervangen van plotseling weggevallen capaciteit voor constructieve toetsing, kon de gemeente de berekeningen van de parkeergarage niet voldoende toetsen.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

In een reactie schrijft het gemeentebestuur aan de eigen raad: ‘Hoewel de hoofdconstructeur primair verantwoordelijk is, zijn wij geschrokken dat er een periode is geweest waarin we door capaciteitsgebrek minder controles hebben uitgevoerd. De gemeente hoort een laatste stap in meerdere controles te zijn. Deze toezichthoudende taak hebben we in dit dossier niet goed waar kunnen maken. Inmiddels is het capaciteitsprobleem al ruim tien jaar opgelost door de inzet van externe constructeurs.’

Scheuren 

De onderzoeksraad vindt dat het ministerie van VRO moet zorgen dat gemeentelijke Bouw- en Woningtoezichten voortaan ‘de bevoegdheid en de middelen [krijgen] om documenten zoals tekeningen en berekeningen te weigeren die niet aantoonbaar gecontroleerd zijn.’

Overigens had de ambtelijke afdeling van Nieuwegein nooit het bericht van Ballast Nedam gekregen dat vlak na de oplevering scheuren waren opgetreden, waaruit bleek dat de hellingbanen niet goed ondersteund werden. De hoofdaannemer heeft hiervoor een oplossing getroffen, maar niks aan de gemeente gemeld.

Bijkomende problemen

Behalve dat niet alles goed ging in het ontwerp en de uitvoering, zoals de onderzoeksraad beschrijft, is er zeven jaar na opening van de parkeergarage slijtage aan de bovenste hellingbaan verholpen met een extra laag asfalt. ‘Daarbij is niet het effect van de gewichtstoename op de constructie berekend.’ Daarnaast was er in 2023 roestvorming zichtbaar, en reden er auto’s door de garage die een groter gewicht hadden dan waarop de constructie was berekend.

Sinds de oplevering rijden er namelijk meer SUV’s rond, evenals elektrische auto’s met zware accu’s. ‘Ten tijde van de bouw van de parkeergarage bestond minder dan 1 procent van het wagenpark uit elektrische voertuigen; op dit moment is dat ongeveer 14 procent.’

Een nieuw bouwplan

De gemeente Nieuwegein laat weten dat het nu geen reden ziet om anders om te gaan met bouwcontroles. ‘Aangezien de parkeergarage zeventien jaar geleden is gebouwd en sindsdien zowel de werkwijze van de afdeling bouw- en woningtoezicht als de rol van de gemeenten in de bouwsector zijn veranderd, zien wij verder op dit moment geen aanknopingspunten voor directe aanpassing van onze werkzaamheden’, staat in de raadsbrief.

Na afronding van de nu net begonnen sloop, moet de eigenaar van de parkeergarage met een nieuw bouwplan komen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in