De provincies mogen voortaan weer hun eigen openbaarvervoerbedrijf oprichten. Ook de Eerste Kamer stemde dinsdag in met een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en NSC. Alleen de partijen VVD en JA21 bleken tegen.
Eerste Kamer akkoord met eigen ov-bedrijven van provincies
Initiatiefwetsvoorstel GroenLinks-PvdA en NSC aangenomen.
In de Tweede Kamer was de steun van de PVV doorslaggevend geweest. In de Eerste Kamer was de partij eveneens voorstander. De BBB stemde in de Tweede Kamer tegen, maar in de Eerste Kamer voor.
Tot nog toe mochten de vier grote gemeenten wel al inbesteden, zoals het oprichten van een eigen openbaarvervoersbedrijf heet. Alleen Utrecht doet dat niet. Dankzij het aannemen van de wet krijgen de provincies hetzelfde privilege.
Geliberaliseerd
Het openbaar vervoer werd in Nederland een kwart eeuw geleden geliberaliseerd door de Wet personenvervoer 2000. Publieke vervoersbedrijven waren tot die tijd normaal. In 2012 zorgde een initiatief-wetsvoorstel van PvdA, GroenLinks, SP en D66 dat de vier grote gemeenten een uitzonderingspositie kregen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bewaakt dat dit de markt niet bederft.
De reden voor de nieuwe initiatiefwet is dat GroenLinks-PvdA en NSC vinden dat het openbaar vervoer in de regio achteruit gaat. De VVD is bezorgd dat marktpartijen nu terughoudend worden als het gaat om provinciale aanbestedingen van concessies voor het openbaar vervoer, omdat de provincie nu altijd kan besluiten het openbaar vervoer alsnog in eigen handen te nemen. Ook de Raad van State heeft hier op gewezen, evenals op de financiële risico's die provincies kunnen lopen.

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.