Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Als dit niet verandert, krijgen we Belgische toestanden’

Gedeputeerde Stijn Smeulders vreest voor de bereikbaarheid van Noord-Brabant. Hij klaagt over het rijk, dat snelwegprojecten op pauze zette.

De Maasbrug in de A2 bij Den Bosch.
De Maasbrug in de A2 bij Den Bosch. - ANP

De Noord-Brabantse gedeputeerde Stijn Smeulders voelt zich bedonderd. Het rijk heeft zich eenzijdig teruggetrokken uit afspraken om in Brabantse snelwegen te investeren, zegt hij. Om dat te kunnen doen, heeft het rijk zich voor een deel valselijk verscholen achter de stikstofproblematiek. ‘Als dit niet verandert, krijgen we Belgische toestanden met de kwaliteit van onze infrastructuur.’

Smeulders hoopt nu op een nieuw kabinet, én op NAVO-geld.

Het Mobiliteitsfonds is failliet

‘Mijn verhaal gaat in essentie niet alleen over Noord-Brabant’, zegt de PvdA-gedeputeerde in zijn met wielren-parafernelia volgehangen werkkamer in Den Bosch. ‘Dit is een nationaal probleem. Maar Brabant is wel de provincie die het hardst geraakt is door de infrastructuurcrisis die we in Nederland hebben. De conclusie is dat het Mobiliteitsfonds failliet is: er is simpelweg te weinig geld voor onderhoud van bestaande wegen en het afmaken van de projecten die in uitvoering zijn. Voor nieuwe projecten is helemaal geen ruimte.’

‘Dat is punt één. Het tweede is stikstof. We hebben te maken met een demissionair kabinet dat al 1,5 jaar moedwillig dat probleem niet oplost. Je kunt geen vergunning meer krijgen om iets te bouwen en te gebruiken. Tot slot hebben we het onderbelichte probleem van Rijkswaterstaat, dat net als andere uitvoeringsorganisaties de afgelopen twintig jaar is uitgehold. Er is binnen Rijkswaterstaat veel te weinig expertise en capaciteit over. De organisatie leunt volledig op de markt die ook de capaciteit niet meer heeft. De bouwachterstand van de afgelopen jaren is ook de komende jaren niet in te halen, omdat alle projecten door dat smalle poortje bij Rijkswaterstaat moeten. Zolang je het poortje niet verbreedt, lukt het niet.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

‘In Duitsland is besloten 500 miljard te investeren in infrastructuur. Daar is het bewustzijn dus groter. Terwijl we hier, met alle respect, een kabinet hebben waarvan je bij uitstek had verwacht dat het infrastructuur en asfalt belangrijk vindt. Maar het heeft alleen maar verder bezuinigd, ook op mobiliteit en infrastructuur.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Weet je, dit zijn Belgische toestanden. Dit kan niet langer

Stijn Smeulders

Wat is er in Noord-Brabant aan de hand?

Stijn Smeulders: Eerst heeft Mark Harbers, als minister van I en W in het vorige kabinet, zeventien snelwegprojecten gepauzeerd, waarvan er vier in Brabant waren. Dat waren de A58 op twee plekken, de A67 en de A2. Dat zijn projecten waarover we al tien jaar met het rijk de analyse delen dat er iets moet gebeuren. Ze staan in het MIRT-projectenboek, er was geld voor, er werd aan gewerkt, maar eenzijdig is daar door het rijk de stekker uit getrokken. De projecten zijn gepauzeerd, de budgetten zijn afgeroomd, en het is ongewis of en wanneer de projecten alsnog worden uitgevoerd.

Toen kwam daar dit voorjaar de A50 bij, waar hetzelfde gebeurde. En de A27: dat project gaat door, maar er is budget voor alleen nog de eerste helft van het project. Weet je, dit zijn Belgische toestanden. Dit kan niet langer. De bereikbaarheid van Brabant staat onder druk door de toenemende verstedelijking en de economische boom. Zelf steken wij honderden miljoenen in een netwerk van snelfietsroutes en het OV. We doen alles om alternatieven te bieden voor de auto. Alsnog hebben we versterking van de auto-infrastructuur nodig.

U zegt zelfs dat er afspraken geschonden zijn?

Zeker. Die projecten heeft de rijksoverheid eenzijdig gepauzeerd. Wij hebben daar niet mee ingestemd. De afspraken worden niet nagekomen. Dat wil niet zeggen dat ik het niet begrijp, want een stikstofprobleem is een stikstofprobleem. Maar dan moet je wel iets doen om het op te lossen. En ik kan niet zeggen dat het rijk dat de afgelopen jaren geloofwaardig heeft geprobeerd.

Vervolgens heb je te maken met het geldvraagstuk, dat alleen maar erger wordt. Dit voorjaar is er tijdens de voorjaarsnota door fractievoorzitters in een achterkamertje afgesproken dat de prijsbijstelling gekort wordt, dus de indexatie op het Mobiliteitsfonds. Ons verhaal is: er moet een structurele versterking van deze aanpak komen, anders belanden we op het niveau van België.

Wat er moet gebeuren, zit op drie hoofdlijnen. Het eerste is dat je het stikstofprobleem daadwerkelijk oplost. Een tweede punt zit op geld. De jaarlijkse toevoeging aan het Mobiliteitsfonds is voor ons nog niet hoog genoeg om het onderhoud aan onze bestaande infrastructuur te organiseren, en de tekorten te compenseren op de aanleg van de projecten die al in uitvoering zijn. 

Het standpunt van de provincies is: maak nou structurele en vooral langjarige afspraken over hoeveel geld er voor infrastructuur beschikbaar is. De laatste regeerperiodes stelt elk kabinet een paar miljard incidenteel beschikbaar voor woning en mobiliteit. Maar er is structureel geld nodig, om structureel te plannen. In Zwitserland bijvoorbeeld zijn de budgetten veel langjariger. Dat werkt.

Wij zeggen ook: zet nou bijvoorbeeld 1 procent van de middelen die nodig zijn om de NAVO-norm te halen – van het deel dat ook voor civiele doelen mag worden ingezet – de komende dertig jaar in voor infrastructuur. Dan weet je wat je de komende jaren kunt doen. Dan kan er ook structureel geïnvesteerd worden in Rijkswaterstaat, waardoor we weer minder afhankelijk worden van de markt.

Zet bijvoorbeeld 1 procent van de middelen in die nodig zijn om de NAVO-norm te halen

Stijn Smeulders

Vorig jaar sloten het rijk en Noord-Brabant het Beethoven-convenant, met oog op de Brainport-regio bij Eindhoven en het bedrijf ASML: daarin zit toch ook geld voor infrastructuur?

Ja, dat is interessant. Dat geld komt voor een heel klein deel van het ministerie van I en W, en een heel klein deel van het Mobiliteitsfonds. Het grootste deel komt van het ministerie van Economische Zaken. Dus er komt incidenteel extra geld vrij voor Zuidoost-Brabant. Tegelijkertijd is het een sigaar uit eigen doos, want ondertussen worden er hoge bedragen weggehaald via het Mobiliteitsfonds. Dus ja, het is fijn en nodig dat de investering verbreed wordt, met oog op het strategisch belang voor Nederland en Europa. Maar het is op deze manier een sigaar uit eigen doos.

Met het geld dat hieruit vrij komt, kunnen we onder andere een nieuw busstation bouwen in Eindhoven, dat hartstikke hard nodig is. Daarmee kunnen we een Brainport-HOV-infrastructuurlijn aanleggen. (HOV betekent: Hoogwaardig Openbaar Vervoer, red). Daarmee kunnen we ook de N2A2 aanpakken. Dat helpt echt. Alleen het is geen structurele oplossing voor de mobiliteitsvraagstukken in Nederland. Dit komt uit de middelen van Economische Zaken, en dat is de reden waarom het nu blijkbaar wel kan. Vanuit infrastructuur is er alsnog geen geld. Dat geeft het probleem mooi weer.

Het is een sigaar uit eigen doos, want er worden hoge bedragen weggehaald via het Mobiliteitsfonds

Stijn Smeulders

Stijn Smeulders
Stijn Smeulders.
© Marc Bolsius

De reden voor het pauzeren van meerdere snelwegprojecten in Noord-Brabant had als reden de stikstofcrisis, toch?

Niet helemaal dus. Dat heeft de minister ook wel toegegeven, toen ik daarop doorvroeg. In 2022 was het niet zo dat bij al die zeventien gepauzeerde projecten stikstof het knelpunt was. Voor de verbreding van de A2 bijvoorbeeld was geen stikstofanalyse gemaakt. Dat project is gepauzeerd, omdat het een groot project was, en het rijk had grote financiële klappers nodig had. Er was geen stikstofonderbouwing voor, en dat heeft de minister toentertijd toegegeven.

Het ministerie had destijds een taakstelling te doen, omdat ze te weinig geld had voor onderhoud en te weinig om het tekort te dekken op de projecten die wel doorgingen. Dus het ministerie had miljarden nodig. Toen hebben ze gekeken naar projecten die tegen de stikstofproblemen aanliepen. Die waren er, ook in Brabant. Dat snap ik nog enigszins. Maar vervolgens hebben ze de A2 erbij gepakt, omdat dat een project van één miljard euro was. Dat was meer geld dan gereserveerd was voor de A58 en de A67.

De gedeputeerde staat niet alleen in zijn kritiek. Bouwend Nederland, de ANWB en Transport en Logistiek Nederland (TLN) spraken eerder over een ‘stille roof’ uit het Mobiliteitsfonds, dat misbruikt wordt voor ‘politieke noodverbandjes’.

Wat zijn de vooruitzichten voor Noord-Brabant?

Je ziet twee dingen. We hebben een aantal rijkswegenprojecten die in het projectenboek stonden omdat ze al een probleem waren. Daarnaast zitten we in een provincie die zo ongeveer het hardst verstedelijkt van Nederland. We hebben hier de Brainport in Zuidoost-Brabant, maar ook de rest van de provincie gaat flink verstedelijken. Brabant gaat in de komende jaren naar drie miljoen inwoners. Dat waren er een paar jaar geleden 2,5 miljoen.

Trekt u in uw lobby op met collega-gedeputeerden?

Dat het Mobiliteitsfonds failliet is, zien andere gedeputeerden ook. Het verschil is dat Brabant het hardste geraakt wordt. Ik maak daarbij tegenwoordig vaak de grap dat we nu twee mobiliteitsgedeputeerden voor Brabant hebben, want in Limburg heeft mijn collega Jasper Kuntzelaers ook grote belangen bij investeringen in weg en spoor in Brabant. Met name Eindhoven is de poort naar Limburg. Als het daar vastloopt, met aan de ene kant Tilburg en aan de andere kant Den Bosch, heeft Limburg daar last van.

We moeten inzetten op een mobiliteitstransitie, en investeren in wandelen, fietsen en het OV. Het rijk laat ons wel ook in de steek als het gaat om regionaal openbaar vervoer, met een bezuiniging voor ons van 15 miljoen euro per jaar die op 1 januari ingaat. Dat komt door de kleinere toelage die provincies krijgen voor de studenten-OV-kaart. In de Brainport-regio zouden juist meer bussen moeten rijden, want het begint er op Utrecht te lijken. Maar als je die twee OV-systemen vergelijkt, stelt Zuidoost-Brabant niet veel voor.

Je kunt niet in twintig jaar van een provinciestad de vierde grote stedelijke regio van Nederland maken zonder te investeren in veel meer OV. Het rijk onderkent dat wel. Het investeert samen met ons meer dan een miljard euro in een nieuw busstation in Eindhoven en de Brainportlijnen, maar geeft ons geen extra geld om bussen te laten rijden en bezuinigd in Brabant 15 miljoen op de busexploitatie. Dat is onuitlegbaar.

Het wordt belangrijk dat we slimmer omgaan met de infrastructuur die er is. Dat betekent dat we de wegen veel meer moeten gebruiken op het moment dat ze rustig zijn. Spitsmijden is een goede kans in de categorie ‘wal keert het schip’. Want ja, als het overal voortdurend vaststaat, gaan mensen andere keuzes maken. Die oproep: ‘denk goed na voor je in de auto stapt’, wordt steeds belangrijker.

Het ministerie van I en W laat in reactie op dit interview weten:

‘In de Voorjaarsbesluitvorming 2023 is besloten om zeventien MIRT-projecten te pauzeren. Het ministerie was hiertoe genoodzaakt vanwege een tekort aan middelen en te weinig capaciteit in de uitvoering.

Heel veel van deze projecten lagen al stil (door bijvoorbeeld stikstofruimte). Gekozen is om de beperkte middelen in te zetten op projecten die wel door konden gaan.

Politiek is daarom besloten om deze projecten te pauzeren en het geld over te zetten naar onderhoud van onze infrastructuur en naar projecten in realisatie waar een tekort op was. Na de besluitvorming is dit gecommuniceerd naar de regio’s. Omdat het onderdeel was van een integrale voorjaarsbesluitvorming was daar inderdaad geen overleg over mogelijk.

Voor een beperkt restbudget zijn ondertussen wel afspraken gemaakt over maatregelen om de effecten van het pauzeren te mitigeren. Afgesproken werd om, bij voldoende personeel, beschikbare maatregelen voor vergunningsruimte en financiële middelen, projecten gefaseerd weer op te pakken. Dat is inmiddels het geval voor de N35 Wijthmen-Nijverdal.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in