Overslaan en naar de inhoud gaan

Stedenbouw moet radicaal anders

Bij de bouw van nieuwe steden moet veel meer nadruk worden gelegd tussen demografie, economie en ecologie.

Steden moeten op een andere manier worden ingericht en opgebouwd. Er moet onder meer veel nadrukkelijker een relatie worden gelegd tussen demografie, economie en ecologie, zo werd woensdag duidelijk tijdens de presentatie van het programma Making City tijdens de vijfde Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR).

Dreiging
De internationale pers was massaal afgekomen op de presentatie van het programma dat gaat over stedenbouw over de hele wereld. De biënnale, die vrijdag 20 april officieel wordt geopend, bestaat uit lezingen, debatten, films en workshops. De IABR duurt tot en met 12 augustus. De dreiging was niet mis. Als we de manier van stedenbouw en inrichting van steden niet veranderen, gaan we ten onder, klonk het tijdens de presentatie.

Verstedelijking
Het heeft alles te maken met de verstedelijking wereldwijd. Over nog geen 40 jaar wonen meer dan 7 miljard mensen in steden. Daarbuiten wonen dan nog maar 2 miljard mensen. Dat vraagt volgens de architecten en stedenbouwers om een heel andere benadering bij het uitbreiden, herinrichten en überhaupt opzetten van steden. Eén oplossing voor alle steden is er niet, maar duidelijk is wel dat stedenbouw niet meer alleen door de politiek moet worden geregeld. De ideeën moeten komen van de inwoners zelf, ontwerpers, geldschieters en andere marktpartijen en ook de overheid.

Ontwerper neemt initiatief
Volgens het Nederlands Architectuurinstituut, het centrum van de biënnale komende maanden, verandert de rol van de architect en stedenbouwer: ,,van bouwmeester die de belangen van één opdrachtgever dient, naar een ontwerper die zelf initiatief neemt, samenwerkt en in zijn ontwerpen recht doet aan verschillende wensen en belangen.’’

Luchtbrug
Een voorbeeld van eigen initiatief is dat van architectenbureau ZUS uit Rotterdam. Dat ontwierp onder meer een luchtbrug in het gebied tussen Centraal Station en Pompenburg. ZUS maakte dat onder meer mogelijk met geld van de Rotterdammers en een geldprijs van 4 miljoen voor beste Stadsinitiatief. De luchtbrug wordt tijdens de biënnale aangelegd.


Luchtbrug
Een voorbeeld van eigen initiatief is dat van architectenbureau ZUS uit Rotterdam. Dat ontwierp onder meer een luchtbrug in het gebied tussen Centraal Station en Pompenburg. ZUS maakte dat onder meer mogelijk met geld van de Rotterdammers en een geldprijs van 4 miljoen voor beste Stadsinitiatief. De luchtbrug wordt tijdens de biënnale aangelegd.

Een voorbeeld van eigen initiatief is dat van architectenbureau ZUS uit Rotterdam. Dat ontwierp onder meer een luchtbrug in het gebied tussen Centraal Station en Pompenburg. ZUS maakte dat onder meer mogelijk met geld van de Rotterdammers en een geldprijs van 4 miljoen voor beste Stadsinitiatief. De luchtbrug wordt tijdens de biënnale aangelegd.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ernst-Jan Nieland

Bij de tender MooiNL 2010 werd het project Energieke Integratie Stad en Landschap tweede (http://bit.ly/i9IVe7). In deze haalbaarheidsstudie is nadrukkelijk een relatie gelegd tussen demografie, economie en ecologie. Op 12 mei 2012 zal dit project officieel gelanceerd worden op de klimaattop Zutphen (http://bit.ly/9tnAIi). Natuurlijk heeft een IABR veel meer exposure maar iedereen die de toekomst van de stad en haar omgeving in al haar facetten een warm hart toedraagt zou hier toch eens moeten komen kijken,...

Op 23 april 2012, 11:57

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in