De overheid schiet op essentiële gebieden, zoals onderwijs en zorg, tekort in haar ICT-beleid. Dat is de mening van de respondenten van de ICT Barometer van Ernst & Young.
'Overheid schiet tekort op ICT-gebied'
De overheid schiet op essentiële gebieden, zoals onderwijs en zorg, tekort in haar ICT-beleid. Dat is de mening van de respondenten van de…
De Nederlandse overheid digitaliseert in rap tempo. Ook het gebruik van die online overheidsdiensten neemt toe. Toch zijn de respondenten negatief over de prestaties van de overheid op ICT-gebied. Vrijwel unaniem (92 procent) menen de ondervraagden dat de elektronische diensten van de overheid inefficiënt, duur en niet gebruiksvriendelijk zijn. Met name bij onderwijs en elektronisch zaken doen schiet de overheid volgens het onderzoek tekort.
“Er mist centraal beleid voor wat betreft digitalisering van de overheid. Dit uit zich in grote onvrede over de huidige ICT-aanpak vanuit Den Haag,” stelt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. “De overheid laat daardoor kansen liggen als het op ICT aankomt. Doodzonde, want hier is veel winst te behalen, vooral voor wat betreft kostenbesparing en administratieve lastenverlichting.”
Volgens Verschuur kampt de overheid voor een deel met een imagoprobleem. “De kwaliteit van het digitale loket neemt toe, aangiftes kunnen meer en meer online gedaan worden, maar de perceptie blijft, zo blijkt uit ons onderzoek, dat het niet goed gaat met de overheid op ICT-gebied. Dat wordt natuurlijk gevoed door negatieve berichtgeving wanneer een ICT-systeem van de overheid niet goed werkt. Denk aan stemcomputers en de haperende software van de belastingdienst.”(ANP)