De Drentse gemeente Aa en Hunze begint per 1 november met virtuele loketten. In Rolde, dat deel uitmaakt van de gemeente, komt per die datum een servicewinkel waar burgers via een beeldschermverbinding met gemeenteambtenaren hun problemen kunnen bespreken. De gemeente hoopt hiermee de diensten die door de gemeentelijke herindeling zijn verdwenen in de dorpen terug te brengen.
Virtuele loketten brengen diensten in dorpen terug
De Drentse gemeente Aa en Hunze begint met virtuele loketten. In Rolde komt een servicewinkel waar burgers via een beeldschermverbinding…
Tot nu toe rijden burgers vele kilometers om antwoorden te krijgen op hun vragen over gemeentelijke zaken. Vanaf november kunnen ze in hun dorp in de bibliotheek of het dorpshuis terecht. Daar wordt een soort tuinhuisje neergezet waarin de virtuele loketten te vinden zijn. Met één druk op de knop verschijnt hun gewenste gesprekspartner op het scherm die de burger helpt bij het invullen van formulieren, het indienen van klachten of andere gemeentelijke diensten.
Dit jaar nog worden in de dorpen Gieten, Gasselternijveen en Annen servicewinkels ingericht. Vanaf 2008 krijgen de overige dorpen van de gemeente Aa en Hunze hun virtueel loket
Volgens Martijn Goeman van AXtion Emmen, de ICT-leverancier van deze loketten, hebben meerdere gemeenten van de provincie Drenthe, maar ook Friesland en Overijssel interesse getoond in dit project. Vanaf 2008 worden niet alleen gemeentelijke diensten via de beeldschermen aangeboden. Dan verschijnen ook dienstverleners van banken, zorgverzekeraars en de Kamer van Koophandel desgevraagd op het scherm.(ANP)