De GBA-modernisering concentreert zich voorlopig op het realiseren van een goed werkend centraal systeem voor de verstrekking van persoonsgegevens aan afnemers. “Het lijntje met een nieuw Burgerzakensysteem is even helemaal doorgeknipt.”
“Lijntje Burgerzakensysteem even helemaal doorgeknipt”
De GBA-modernisering concentreert zich voorlopig op het realiseren van een goed werkend centraal systeem voor de verstrekking van…
Die formulering bezigt programmamanager Cor van Tilborg, die voor dit ‘bijgestelde resultaat’ nog 4,6 miljoen euro beschikbaar heeft. Nadat staatssecretaris Bijleveld in juli de Tweede Kamer had ingelicht over het zware weer, waarin de moderniseringsoperatie qua financiën en planning was beland, kreeg hij de instructie geen budgetoverschrijdingen te veroorzaken en er niet op te rekenen dat er extra geld komt. Volgens cijfers van juni zou uitvoering van de oorspronkelijke plannen een tekort van 17,2 miljoen opleveren, los van implementatiekosten.
Doorgaan zou volgens Van Tilborg betekenen ‘dat op enig moment de stekker eruit moet en we met een aantal losse eindjes komen te zitten’. Toen is bekeken wat haalbaar is en daar kwam het verstrekkingensysteem uit (GBA-V, dat gemeenten actueel houden). Een ‘taskforce’ van ICTU, BPR (agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten) en externe experts probeert dat GBA-V, dat al dit voorjaar in bedrijf moest komen, maar geen intensieve bevraging aankon, goed werkend te krijgen. Over twee weken wordt duidelijk, zegt Van Tilborg, ‘of het voorgeschreven prestatieniveau wordt bereikt’. Dan is het nog de vraag of GBA-V ook in een live-situatie standhoudt.
Het budget bood ook ruimte om met gemeenten de uitwerking af te ronden van drie Burgerzakenprocessen om na te gaan hoeveel tijd, menskracht en geld het zou kosten alle processen (circa zestig) voor het Burgerzakensysteem te beschrijven. Maar dat hebben gemeenten vanwege alle onzekerheden geweigerd. Geen van de drie procesbeschrijvingen is nu af.
De formatie bij ICTU, dat het GBA-V bouwt en ook het landelijk uniforme kerngedeelte van het Burgerzakensysteem zou maken, is teruggebracht van 35 naar een tiental, waarbij het door afgenomen motivatie nog een toer was mensen in huis te houden. Er lopen twee onderzoeken naar de vraag hoe in een half jaar de financiële situatie zo heeft kunnen omslaan en hoe het programma is aangestuurd. Eind september zijn die klaar. In november zal Bijleveld dan met gemeenten tot nieuwe afspraken trachten te komen. Van Tilborg wil niet spreken van een doorstart, maar van een herstart, die overigens ook extra kosten meebrengt. Diverse scenario’s, waaronder aanbesteding van genoemd Burgerzaken-kernsysteem, inclusief financiering en organisatie, worden daartoe verkend.
Activiteiten zijn tot nu toe gebaseerd op een bestuursakkoord van november 2005, waarin rijk en gemeenten afspraken samen een nieuw Burgerzakensysteem te maken. De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken wil daaraan vasthouden. Voorzitter Cees Meesters: “Wij respecteren de nu gemaakte keuze, maar zeggen wel dat dit niet het eind van de GBA-modernisering mag zijn. Een goed Burgerzakensysteem is fundament voor de elektronische overheid.” Leveranciers, waarmee gemeenten rond het kernsysteem modulen zouden ontwikkelen om er een geheel van te maken, is gevraagd om geduld tot eind dit jaar, als naar Van Tilborgs verwachting rijk en gemeenten het eens zijn over een vervolg.(Peter Mom)