Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen OV aanbesteden scheelt honderden miljoenen

Het openbaar vervoer in Nederland moet per regio worden aanbesteed, zonder onderscheid tussen stoptrein, bus of taxi. Dat is de kern van…

Apart
Nu worden bussen, trams, treinen en andere openbaar vervoermiddelen vaak nog apart aanbesteed. FMN stelt voor per regio bussen, stoptreinen en andere vervoermiddelen samen aan te besteden. De stoptreinen rond bijvoorbeeld Rotterdam worden dan samen met de bussen en de metro aanbesteed.

Politieke agenda

‘Door het opzetten van regionale ov-netwerken kan je de verschillende  vervoermiddelen beter op elkaar afstemmen. Dan wordt het pas een echt alternatief voor de auto’, zegt Roos Zevenboom van FMN: ‘We willen nu niet ingaan op specifieke gevallen, maar de discussie op de politieke agenda zetten. Het gaat erom dat je kan investeren in het openbaar vervoer. Dat kan beter als je alles op elkaar afstemt. Dat is goedkoper en beter voor het milieu.’

Intercitynetwerk
In regio’s waar bus en trein al samen zijn aanbesteed werd voor hetzelfde geld meer vervoer geboden. Ook groeide het aantal reizigers daar vaak sterker dan op andere plaatsen. FMN denkt dat door het aanbesteden van de gemeentelijke vervoersbedrijven vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam samen met het andere vervoer in de regio een besparing kan geven van 145 miljoen euro per jaar. En als na 2015 ook het intercitynetwerk wordt aanbesteed kan nog eens 160 miljoen euro per jaar worden bespaard.


Intercitynetwerk
In regio’s waar bus en trein al samen zijn aanbesteed werd voor hetzelfde geld meer vervoer geboden. Ook groeide het aantal reizigers daar vaak sterker dan op andere plaatsen. FMN denkt dat door het aanbesteden van de gemeentelijke vervoersbedrijven vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam samen met het andere vervoer in de regio een besparing kan geven van 145 miljoen euro per jaar. En als na 2015 ook het intercitynetwerk wordt aanbesteed kan nog eens 160 miljoen euro per jaar worden bespaard.

In regio’s waar bus en trein al samen zijn aanbesteed werd voor hetzelfde geld meer vervoer geboden. Ook groeide het aantal reizigers daar vaak sterker dan op andere plaatsen. FMN denkt dat door het aanbesteden van de gemeentelijke vervoersbedrijven vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam samen met het andere vervoer in de regio een besparing kan geven van 145 miljoen euro per jaar. En als na 2015 ook het intercitynetwerk wordt aanbesteed kan nog eens 160 miljoen euro per jaar worden bespaard.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum

Als onze politici eens de moeite hadden genomen om in landen als Duitsland, Zweden of Oostenrijk rond te kijken, dan had men kunnen zien hoe het moet. Het succes van openbaar vervoer hangt samen met de kwaliteit van de vervoersketen. In Oost-Gelderland heeft men dat al in de jaren '90 ontdekt en dat verklaart het succes van vervoersbedrijf Syntus. De oud-directeur van dit bedrijf leidt inmiddels met veel succes het op dezelfde leest geschoeide OV-bedrijf Veolia dat inmiddels bijna heel Limburg bestrijkt. De formule is: denken vanuit de behoefte van de klant en een efficiënte organisatie. Uiteindelijk zal de overheid na 2015 met die formule in de hand ook het stadsvervoer moeten gaan aanbesteden.

Op 1 juni 2010, 08:42
muller

Ben een warm voorstander van besparingen in het openbaar vervoer teneinde een steviger positie te verkrijgen in de mobiliteit van nederland. Toch een kritische opmerking. Waarom is met de komst van de OV-chipkaart de tijdszone verdwenen? Nu betaal ik 2 keer het volle pond, waar ik vroeger met de strippenkaart binnen de tijdslimiet slechts een keer hoefde te betalen.

Op 2 juni 2010, 10:24
Gerard Elkhuizen

Hier in de regio Rotterdam rijden
Vroeger op de streekbus konden de buschauffers waarschuwen voor overstappers op een andere lijn.
Nu rijden hier Qbuzz ,Veolia en Ariva.
In Rotterdam de RET
Iedereen heeft zijn eigen dienstregeling.
Overstappen van Qbuzz naar Ariva is dus goed plannen.

Op 21 juni 2010, 16:07
Michiel Jonker

Waarom willen de vervoerders dit zo graag? Omdat ze dan een oligopolie krijgen waarin de regio's onderling gezellig verdeeld worden. Dat gebeurt nu stiekem ook al een beetje, met stilzwijgende medewerking van sommige overheden, omdat er anders nog meer kapitaalvernietiging optreedt dan nu al gebeurt. Syntus op de ene plek genaaid? Dan douceurtje op een andere plek. Dat hele aanbestedingscircus heeft veel weg van windowdressing: samen spelen dat er marktwerking is. Met een oligopolie wordt dat nog erger en gaat ten koste van klantvriendelijkheid.

Op 21 juni 2010, 16:16

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in