Marketing
Fryslan Marketing kon het zelf bijna niet geloven. ‘Ik heb het een paar keer na laten rekenen, maar het klopt’, aldus directeur Paul van Gessel. De verklaring ligt volgens hem in het extra inzetten op vakantie in eigen land. ‘We zijn nu vier jaar bezig met marketing van de watersport en de campagne Beleef Friesland en ieder jaar doen wij het beter dan de landelijke trend.’ Dat kost ook iets. De provincie heeft 1,1 miljoen in marketing geinvesteerd en bedrijven legden nog eens zes ton bij. Elf procent van de werkgelegenheid in Friesland ligt dan ook in de toeristische sector, terwijl dit landelijk 4 procent is.
Lekkerweg
Van Gessel lette ook op de internetbezoekcijfers . ‘Uit CBS-cijfers blijkt dat er in juli vorig jaar, dus nog voor de recessie, al een dip was. Daarom hebben wij vanaf september het marketingbeleid omgegooid.’ Er kwam meer nadruk op het binnenland en Friesland sloot aan bij de Familie Lekkerweg-campagne van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). ‘Wij waren de eerste provincie die de familie aandeed in de krokusvakantie. Dat had een direct effect op het voorjaarsweekend.’
Crescendo
Het toont maar aan dat investeren loont, vindt Van Gessel. ‘Iedereen weet dat Friesland mooi is, maar je moet wel je vinger opsteken om gezien te worden.’ Voor de eerste vier maanden was april de uitschieter. Vooral bungalows op de Wadden en in het Friese Merengebied deden het goed. Van Gessel denkt niet dat het na de recessie voorbij is. ‘We doen het vanaf 2006 al beter dan de rest van het land. Ook nu gaat het crescendo. De concurrentie is moordend, maar we waren op 3 juli al de cijfers van vorig jaar voorbij. Mensen boeken steeds vaker op het laatste moment.’
Volhouden
Het geheim zit hem volgens Van Gessel in het jarenlang volhouden. ‘Je moet meerdere jaren hetzelfde doen, want dan blijft het hangen bij de mensen. Als je het toch anders wilt doen, moet je wel binnen de campagne blijven. Je kunt beter met een matige campagne doorgaan, dan stoppen met een goede.’
Toerisme Friesland floreert door recessie
Het aantal toeristen in Friesland is in de eerste vier maanden van 2009 met 19,4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit…