Zichtbare burgemeester overleeft calamiteit meestal
Ben je burgemeester en er doet zich een calamiteit voor in je gemeente? zorg dat je zichtbaar voorop gaat in de strijd en je mag waarschijnlijk na afloop blijven.
Dat blijkt uit promotieonderzoek va oud-bestuurder Aart Resoort.
De overheid blijft kleiner worden, voor het vierde jaar op rij. Gemeenten krimpen het hardst, blijkt uit cijfers van BZK, die voorziet dat de overheidskrimp aanhoudt.
Voormalig burgemeester van Groningen, Peter Rehwinkel, heeft een bedrijf opgezet. Hij gaat internationale overheden adviseren hoe ze zich moeten voorbereiden op potentiële rampen en calamiteiten.
Groei in overheidsvacatures: ICT'ers, geen beleidsmedewerkers
Het aantal vacatures voor hoger opgeleiden bij de overheid is gestegen in het derde kwartaal. Die stijging komt vrijwel geheel door de vraag naar ICT'ers.
Gemeenteambtenaren zijn het zat door hun werkgever te worden weggezet als kostenpost en eisen het respect dat hen als gewaardeerd werknemer toekomt. De bonden waarschuwen de gemeenten in een open brief..
13 duizend euro voor cursus 'Digitaal Leiderschap'
De communciatie wereld valt over een leergang aan de Rijksuniversiteit Groningen. De cursus is 'geïnspireerd op de facebook-rellen en rciht zich mede op ambtenaren. Kosten: 11.000 euro plus 2.000 onkosten
Gemeenteraad Oegstgeest krijgt rapport integriteit ambtenaren niet
De gemeenteraad van Oegstgeest krijgt geen inzage in het onderzoek naar de integriteit van zes ambtenaren van de gemeente. Het college stelt de privacy van de betrokken werknemers boven het belang van inzage door de de raad. De oppistie overweegt een kort geding
De gemiddelde leeftijd op de werkvloer is vorig jaar gestegen van 41,2 naar 41,4 jaar, constateert het CBS. Bij ambtenaren is de vergrijzing het sterkst.
Opleidingen richten zich op ambtenaar nieuwe stijl
Opleidingen richten zich op de ambtenaren nieuwe stijl, die niet langer specialisten moeten zijn op een bepaald beleidsterrein, maar multi-inzetbare generalisten.
Ontschotting van (gemeentelijke) afdelingen, de wens tot meer mobiliteit, de centralere positie van burgers, het toegenomen klantcontact: dat vraagt om andere competenties.