Overslaan en naar de inhoud gaan

Wachttijden huishoudelijke hulp in Utrecht flink gedaald

Waar in september 2022 nog 647 mensen op de wachtlijst stonden, zijn dat er nu nog ongeveer 50.

Een oudere dame maakt gebruik van huishoudelijke hulp
Een oudere dame maakt gebruik van huishoudelijke hulp − Foto: Patricia Rehe/ANP

Utrechters die hulp bij het huishouden nodig hebben, kunnen steeds sneller rekenen op ondersteuning. In de noordelijke helft van de stad is inmiddels al bijna een jaar geen sprake meer van wachtlijsten. In het zuiden is de situatie eveneens sterk verbeterd. De wachttijd is daar teruggebracht van 18 maanden naar maximaal 3,5 maand. Die verbetering is het resultaat van een gerichte aanpak van de gemeente Utrecht.

Ruim 6.000 Utrechters ontvangen momenteel hulp bij het huishouden. De afgelopen jaren is het aantal mensen dat op hulp moest wachten aanzienlijk gedaald. Waar in september 2022 nog 647 mensen op de wachtlijst stonden, zijn dat er nu nog ongeveer 50.

Noord en zuid

In het noorden van Utrecht, in wijken als Overvecht, Zuilen en Ondiep, krijgen inwoners de benodigde hulp binnen de gebruikelijke vier weken. In het zuiden – onder meer in Kanaleneiland en Leidsche Rijn – is het aantal wachtenden recent iets toegenomen, maar is de maximale wachttijd juist flink afgenomen. Waar die eerder opliep tot 18 maanden, bedraagt die nu nog maximaal 3,5 maand. Bovendien wacht 97 procent van de inwoners daar inmiddels minder dan drie maanden op hulp.

Vaste zorgaanbieders

De verkorte wachttijden zijn te danken aan een reeks gerichte maatregelen. Aanleiding daarvoor was een forse toename van het aantal wachtenden, waardoor ondersteuning voor veel inwoners te laat op gang kwam. Sinds 2022 werkt de gemeente Utrecht daarom met vier vaste zorgaanbieders; twee per stadsgebied. ‘Die wijkgerichte aanpak zorgt voor ondersteuning dichterbij huis, en een betere samenwerking tussen aanbieders’, stelt de gemeente Utrecht. Zorgaanbieders zijn samen personeel gaan werven in wijken waar de behoefte het grootst is. Daarnaast riep de gemeente inwoners op om – indien mogelijk – met hulp uit hun eigen netwerk tijdelijk zelf het huishouden te doen, zodat professionele ondersteuning beschikbaar bleef voor wie het echt dringend nodig had.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Vruchten

Wmo-wethouder Linda Voortman (GroenLinks) ziet de resultaten van het beleid nu duidelijk terug: ‘Goed om nu te zien dat de maatregelen die we drie jaar geleden hebben ingezet, hun vruchten afwerpen. Die koers zetten we door, zodat álle inwoners die ondersteuning nodig hebben, die ook tijdig krijgen.’

Tijdelijke overbrugging

Voor inwoners die toch langer dan drie maanden moesten wachten, heeft de gemeente een tussentijdse oplossing bedacht: zij kregen om de week huishoudelijke ondersteuning. ‘Dat was een tijdelijke overbrugging, bedoeld om te voorkomen dat problemen van deze inwoners zich verder opstapelen’, aldus de gemeente.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in