De uitvoering van beschut werk loopt achter op de behoefte. Dat concludeert brancheorganisatie Cedris op basis van de meest recente cijfers van het UWV. Duizenden mensen met een positief advies wachten op een geschikte werkplek. ‘Gemeenten bieden te weinig werkplekken aan. En het beschikbare begeleidingsbudget wordt lang niet altijd benut waarvoor het bedoeld is.’
Opnieuw tekort aan beschutte werkplekken
Ruim een derde van de doelgroep wacht op een passende werkplek

‘Nauwelijks verandering’
Uit de cijfers blijkt dat eind maart in totaal 16.906 mensen een positief advies voor beschut werk hadden. Van hen waren er 10.849 daadwerkelijk aan het werk. Dat betekent dat ruim een derde van de doelgroep wacht op een passende werkplek. ‘Dat aandeel verandert al jaren nauwelijks’, aldus de brancheorganisatie voor sociale werkgelegenheid en arbeidsintegratie.
Eerste kwartaal 2018 | Eerste kwartaal 2019 | Eerste kwartaal 2020 | Eerste kwartaal 2021 | Eerste kwartaal 2022 | Eerste kwartaal 2023 | Eerste kwartaal 2024 | Eerste kwartaal 2025 | |
Doelstelling beschutte werkplekken | 3.100 | 4.950 | 6.350 | 7.700 | 8.825 | 9.775 | 10.500 | 11.300 |
Realisatie beschutte werkplekken | 1.465 | 2.867 | 4.301 | 5.536 | 7.101 | 8.323 | 9.659 | 10.849 |
Aantal positieve adviezen | 3.182 | 5.289 | 6.891 | 8.900 | 10.942 | 12.881 | 14.426 | 16.906 |
Percentage realisatie van doelstelling | 47,26% | 57,92% | 67,73% | 71,9% | 80,46% | 85,15% | 91,99% | 96,01% |
Percentage realisatie van positieve adviezen | 46,04% | 54,21% | 62,41% | 62,2% | 64,90% | 64,61% | 66,96% | 64,17% |
Bron: Cedris
Structureel probleem
Voor eind 2025 ligt het landelijke streefaantal op 11.900 werkplekken. Gemeenten ontvangen hiervoor een begeleidingsbudget van 12.485 euro per werkplek bij een gemiddelde werkweek van 31 uur. Toch signaleert Cedris al langer een structureel probleem: het aantal plekken waarvoor gemeenten financiering krijgen, zegt volgens de organisatie niets over de lokale behoefte aan beschut werk. Ook is er geen directe koppeling met het aantal werkplekken dat een gemeente daadwerkelijk aanbiedt, zo benadrukt de vereniging voor sociale werkvoorzieningen en beschut werk.
Kloof
Dat schuurt, zegt Cedris: ‘Gemeenten zijn wettelijk verplicht om, als er lokaal behoefte is, het aantal opgelegde werkplekken te realiseren. Maar dat gebeurt vaak niet. De nieuwste cijfers bevestigen dat de landelijke behoefte aan beschut werk fors groter is dan het aantal plekken dat gemeenten gezamenlijk aanbieden.’ Wat de branche betreft vraagt die kloof tussen behoefte en realisatie om actie: ‘Zeker nu gemeenten op papier over voldoende middelen beschikken, maar die lang niet overal inzetten voor de mensen die wachten op een plek.’
Verbeteragenda
Vlak voor het zomerreces stuurde VVD-staatssecretaris Jurgen Nobel (Participatie en Integratie) een brief naar de Tweede Kamer, met onder andere aandacht voor de zogenoemde verbeteragenda beschut werk. Die agenda benoemt knelpunten, gebaseerd op signalen van gemeenten en uitvoerders, en bevat voorstellen om die aan te pakken. Een belangrijk punt is een betere aansluiting tussen de verdeling van rijksmiddelen en de lokale behoefte. Ook wil het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gemeenten meer stimuleren om te investeren in beschut werk.
Emmen
Cedris pleit ervoor om de financiering te koppelen aan de realisatie van werkplekken. ‘Wanneer begeleidingsmiddelen pas volgen bij het daadwerkelijk aanbieden van een werkplek, zullen gemeenten sneller werk maken van beschut werk’, verwacht de belangenvereniging. Sommige gemeenten nemen nu al hun verantwoordelijkheid. Als lichtend voorbeeld wordt Emmen genoemd. Die gemeenten financiert extra werkplekken uit eigen middelen. ‘Dat is waardevol, maar eigenlijk zou het rijk daar al in moeten voorzien’, vindt Cedris. De brancheorganisatie roept het nieuwe kabinet op om door te pakken.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.