Beroepskeuze
Veel jongeren kiezen nu voor een ander vak omdat ze pas op hun 21e mogen rijden terwijl de grote meerderheid al eerder klaar is met school. Er gaapt dus een gat tussen het moment waarop jongeren een beroep kiezen en het moment dat ze daadwerkelijk mogen rijden op een bus.
Vergrijzing
'Wij hebben vorig jaar al kennisgenomen van het voorstel en ondersteunen het. Op deze manier kunnen we eraan bijdragen de scholing beter aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt’, zegt Frouke Albers van de Rotterdamse vervoersbedrijf RET. ‘Daarnaast zien wij ook ons personeelsbestand vergrijzen. We zijn er dan ook positief over meer nieuwe jonge personeelsleden te kunnen werven.’
Verkeersveiligheid
Het gaat om een experiment van zes jaar dat tussentijds wordt geëvalueerd. Daarbij is de voorwaarde dat de verkeersveiligheid gelijk blijft. Het idee is dat nooit is bewezen dat iemand die op zijn 18e leert rijden een groter risico voor de verkeersveiligheid is dan iemand die op latere leeftijd een bus leert besturen. Het rijk stelt wel extra voorwaarden aan de begeleiding van de nieuwe chauffeurs.
Servicegerichtheid
‘Wij hebben natuurlijk een inwerkprogramma voor alle nieuwe chauffeurs. Maar naast dat reguliere programma zetten we voor dit experiment extra leermeesters in’, aldus Albers: ‘Die gaan wat vaker mee op een rit en geven wat extra begeleiding. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook wat extra servicegerichtheid meegeven.’
Raad van State
De Dienst Verkeer en Scheepvaart houdt bij of het experiment ook daadwerkelijk leidt tot een toename van nieuwe aanwas onder de chauffeurs. Het ontwerpbesluit is nu voor advies naar de Raad van State gestuurd.
18-jarige buschaffeur 'geen groter risico'
Vanaf 18 jaar mogen jongeren als experiment op buslijnen korter dan 50 kilometer rijden, en vanaf 20 jaar mogen jongeren als chauffeur op…
‘Wij hebben natuurlijk een inwerkprogramma voor alle nieuwe chauffeurs. Maar naast dat reguliere programma zetten we voor dit experiment extra leermeesters in’, aldus Albers: ‘Die gaan wat vaker mee op een rit en geven wat extra begeleiding. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook wat extra servicegerichtheid meegeven.’
Raad van State
De Dienst Verkeer en Scheepvaart houdt bij of het experiment ook daadwerkelijk leidt tot een toename van nieuwe aanwas onder de chauffeurs. Het ontwerpbesluit is nu voor advies naar de Raad van State gestuurd.
De Dienst Verkeer en Scheepvaart houdt bij of het experiment ook daadwerkelijk leidt tot een toename van nieuwe aanwas onder de chauffeurs. Het ontwerpbesluit is nu voor advies naar de Raad van State gestuurd.