De Nationale Hypotheekgarantie (NHG) voor woonwagens en standplaatsen wordt meer dan verdubbeld. Daardoor wordt het voor woonwagenbewoners vanaf 2026 eenvoudiger om een hypotheek af te sluiten. De maatregel moet de toegang tot financiering verbeteren en het tekort aan standplaatsen helpen terugdringen.
Hogere NHG maakt hypotheken voor woonwagens haalbaarder
Een verdubbeling van de Nationale Hypotheekgarantie voor woonwagens maakt het eenvoudiger voor woonwagenbewoners een hypotheek te krijgen.

Forse stijging van de grens
De huidige NHG-grenzen van 172.000 euro voor woonwagens en 61.000 euro voor standplaatsen worden samengevoegd tot een gezamenlijk maximum van 470.000 euro. Dat is een flinke sprong, bedoeld om de financieringskansen van woonwagenbewoners te vergroten.
Op dit moment is er slechts één geldverstrekker actief in deze nichemarkt. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hoopt dat de hogere NHG-grens en het verlaagde risico meer banken zal overtuigen om leningen te verstrekken aan deze groep.
Meer mogelijkheden voor koopstandplaatsen
Naast uitbreiding van het aantal sociale huurstandplaatsen pleit de VNG ook voor meer mogelijkheden om standplaatsen te kopen. Niet alle woonwagenbewoners vallen onder de doelgroep van woningcorporaties, stelt de vereniging. Door ruimere financieringsopties kunnen zij eenvoudiger een eigen plek verwerven.
Woonwagens als registergoed
Een ander obstakel bij hypothecaire financiering is de juridische status van woonwagens. Veel kredietverstrekkers beschouwen deze als roerende goederen, waardoor een hypotheekrecht niet mogelijk is. De VNG liet daarom onderzoeken of woonwagens als ‘registergoed’ kunnen worden aangemerkt, vergelijkbaar met onroerend goed. Uit juridisch advies blijkt dat dit onder voorwaarden inderdaad mogelijk is. Met behulp van een stappenplan kan worden vastgesteld of een woonwagen als onroerend kwalificeert, wat hypothecaire financiering wél mogelijk maakt.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Woonwagens hebben per definitie wielen omdat ze volgens de wet verplaatsbaar moeten zijn. Juridisch zit dat dus weer anders. Tijd dus om de wetgeving aan te passen die er definitief vastgoed van maakt en men gewoon de OZB betaald.