Arbeidsplaatsen weg
De maatregel is bedoeld om werknemers in de bouw voor de sector te behouden. In 2009 en 2010 zullen daar naar verwachting vijftigduizend banen verdwijnen als gevolg van de kredietcrisis. ‘Alleen al de woningbouw is goed voor jaarlijks 75.000 - 80.000 huizen’, rekent Dé van de Riet van vakvereniging Bouwend Nederland voor. ‘Als je er 20.000 minder bouwt, kost dat al 40.000 arbeidsplaatsen, want elke woning staat voor twee arbeidsplaatsen. En dan tel je de keukenboer, Gamma en stoffeerder niet eens mee.’
Bouwpersoneel wordt ambtenaar
Kantoorpersoneel in de bouw wordt omgeschoold tot ambtenaar bouw- en woningtoezicht. Dat staat in de laatste cao-afspraken tussen vakbonden…
Aangevulde bouwkennis
Is er bij gemeenten vraag naar zoveel nieuwe ambtenaren? Volgens van de Riet wel. ‘Het is niets nieuws dat de kennis bij gemeenten te wensen over laat bij het begeleiden van bouwprojecten. Zo wordt die aangevuld, in elk geval tijdens deze crisis en de jaren daarna.’ Bang voor een topzware bureaucratie - met meer toezichthouders dan nieuwbouw - is van de Riet niet. ‘Ik zie juist de voordelen van ambtenaren en met ervaring in het bedrijfsleven in de overheid.’
Conjunctuurgevoelige sector
De bouw is van oudsher een conjunctuurgevoelige sector, waar veel stimuleringsgeld in wordt gepompt. In maart dit jaar stelden werkgevers en werknemers 64 miljoen beschikbaar voor een scholingsfonds voor de komende twee jaar. Het plan ‘bouw door, leer verder’ garandeert een continue instroom van duizend leerlingen. Zo moet een personeelsgebrek voorkomen worden als de economie straks weer aantrekt. De bouw kampt op lange termijn namelijk met vergrijzing en een tekort aan technisch geschoolde jongeren.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Geachte heer/mevrouw,
dit is echt allemaal korte termijn politiek.
We kunnen er allemaal wat aan doen, en dat is investeren en in iedergeval vertrouwen hebben dat het weer goed komt.
dit hebben ze met de vrachtwagenchauffeurs ook gedaan, omscholen tot buschauffeur en nu hebben ze al weer vrachtwagenchauffeurs nodig, vooral zelfstandige chauffeurs hebben het druk.