Ondanks dat er sinds 1 januari 2023 een verbod geldt op lachgas voor recreatief gebruik, daalt de hoeveelheid cilinders die in de openbare ruimte of in afvalstromen worden aangetroffen nog niet hard. In 2023 werden zo’n 375.000 cilinders aangetroffen, vorig jaar zou het om circa 300.000 gaan. De cijfers hebben een grote mate van onzekerheid.
Lachgas ondanks verbod hoge kostenpost
Vorig jaar werden ondanks een verbod nog 300.000 lachgascilinders aangetroffen. Ontploffingen kosten afvalverwerkers tientallen miljoenen.

65 miljoen
Dat blijkt uit een Verzamelbrief circulaire economie van staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens de brancheorganisatie die de afvalverbrandingsinstallaties vertegenwoordigt, leed die branche in 2023 65 miljoen euro schade door ontploffende lachgascilinders. Bij navraag geeft de brancheorganisatie aan dat de schade vorig jaar vergelijkbaar was.
Pilot
Ruim twee derde van de cilinders komt vrij in (zeer) sterk stedelijke gemeenten. In samenwerking met onder meer rijk, gemeenten, inzamelaars en afvalverwerkers zal een pilot worden gehouden voor veilig en doelmatig afvalbeheer. Uitvoering daarvan laat nog op zich wachten omdat de pilot Europees moet worden aanbesteed.
Ja-sticker
Aartsen geeft in de brief ook nog een update over de ja-sticker voor ongeadresseerde reclamefolders (die de stroom aan ongeadresseerd drukwerk moet beperken). Eerder onderzoek wees uit dat met een Algemene maatregel van bestuur een dergelijk opt-in systeem (waarbij een huisbewoner met een sticker moet aangeven dat hij of zij folders wil ontvangen) kan worden verankerd in de Nederlandse wet. Maar zo’n maatregel dient wel in lijn te zijn met het Europees recht.
Deense casus
Nederland leunt daarbij opeen een vergelijkbaar juridisch instrument dat Denemarken in 2022 voorlegde bij de Europese Commissie. ‘De Europese Commissie heeft besloten de Deense casus nog niet in behandeling te nemen en heeft Denemarken uitgenodigd om met een volledig wetsvoorstel te komen zodat de Europese Commissie het als geheel kan beoordelen.’ Die Deense casus moet helderheid geven over de juridische houdbaarheid van een opt-in systeem. Pas daarna kan, schrijft Aartsen, ‘een gedegen afweging worden gemaakt van de (politieke) wenselijkheid ervan.’ Dat wordt volgens hem iets voor het volgende kabinet.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat is er simpeler dan het aanpakken van producenten, leveranciers en handelaren?