In het regeerakkoord beloofde het inmiddels demissionaire kabinet-Schoof 2,5 miljard te steken in infrastructuur voor woningbouwprojecten. Dat geld is deze week verdeeld. Iets meer dan de helft gaat naar kleinere woningbouwprojecten binnen het programma Woningbouw op Korte Termijn. Van de 180 aanvragen door gemeenten was er budget voor 106 honoreringen. Daarnaast gaat er 1,2 miljard naar de grootschalige woningbouwprojecten. Ook in dit geval is het budget niet toereikend, en krijgt een niet genoemd aantal aanvragen geen geld toebedeeld.
Grote ontvangers van infrageld: Merdewelijn en Cortelande
Het rijk beloofde in het regeerakkkoord 2,5 miljard voor infrastructuur voor woningbouw. Die miljarden zijn nu verdeeld.
Dit geld komt uit uit het Mobiliteitsfonds van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vanuit de begroting van het ministerie van Volkshuisvesting wordt nog eens 877 miljoen euro verdeeld voor bredere ingrepen in de woongebieden.
Aan het volgende kabinet
De vier meest recent aangewezen grootschalige woningbouwlocaties, Alkmaar Kanaalzone, BSK Apeldoorn, Helmond Centrum+ en Spoorzone Hengelo-Enschede, krijgen vooralsnog geen rijksgeld voor infrastructuur. Wel ontvangen ze in totaal 100 miljoen euro uit het Gebiedsbudget van het ministerie van Volkshuisvesting.
Van het demissionaire kabinet kunnen ze niks meer verwachten. ‘Het is aan een nieuw kabinet om te bezien hoe de noodzakelijke mobiliteitsmaatregelen alsnog geborgd kunnen worden en we blijven hierover met de betreffende gemeenten in gesprek’, staat in de Kamerbrief die maandag verzonden is.
De Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof liet dinsdag weten teleurgesteld te zijn: ‘Het zorgt voor onrust en vertwijfeling omdat de mobiliteitsopgave rondom Alkmaar groot is. We gaan met de minister en de staatssecretaris in gesprek om meer te horen over het perspectief voor Alkmaar.’
Nieuw dorp: Cortelande
De belangrijkste bestemmingen van het geld uit het programma Woningbouw op Korte Termijn zijn: ruim 103 miljoen euro voor het woningbouwproject ZaanIJ Corridor tussen Zaandam en Amsterdam-Noord, 65 miljoen euro voor het Veluwewaalpad in Arnhem, 99 miljoen euro voor de Veluwelijn tussen Amersfoort en Harderwijk, 43 miljoen euro voor doorfietsroutes in de Regio Foodvalley in Gelderland, 45 miljoen euro voor de Spoorzone Roosendaal, en 131 miljoen euro voor Cortelande. Cortelande wordt een geheel nieuw dorp in de diepste polder van Zuid-Holland.
De Merwedelijn
In Utrecht zijn ze vooral blij met veruit het grootste bedrag dat aan een grootschalig woningbouwproject gegeven wordt: het gaat om 562 miljoen euro voor de bereikbaarheid van de nieuwe wijken Groot Merwede en Rijnenburg. Het betreft vooral de nieuwe tramlijn vanaf Utrecht Centraal naar Nieuwegein. Daar is nu 1,8 miljard euro voor beschikbaar, alle landelijke en regionale gelden opgeteld.
Tegen dezelfde achtergrond krijgt de gemeente Nieuwegein 20 miljoen euro om het Sportpark Galecop te verplaatsen. Wethouder Ellie Eggengoor betoont zich tevreden. Ze noemt het rijksgeld ‘onmisbaar’ voor tienduizenden nieuwe woningen.
De grootste bedragen uit het Gebiedsbudget gaan naar Rotterdam Oostflank/IJsselmonde (68 miljoen euro), Arnhem Spoorzone Oost Emplacement (54 miljoen), het Strandeiland en Zeeburgereiland in Amsterdam (44 miljoen) en opnieuw het nieuwe dorp Cortelande (78 miljoen).

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.