Gemeenten mogen als het aan het kabinet ligt vanaf volgend jaar gaan experimenteren met een maximumsnelheid of adviessnelheid op fietspaden. Ook kunnen zij onderzoeken of het de verkeersveiligheid ten goede komt als bijvoorbeeld elektrische bakfietsen waarmee goederen worden vervoerd, van het fietspad naar de rijbaan worden verplaatst.
Gemeenten mogen proefdraaien met maximumsnelheid fietsers
Dat staat in een nieuw meerjarenplan voor fietsveiligheid van het demissionair kabinet.

Meerjarenplan
Dat staat in een nieuw meerjarenplan voor fietsveiligheid dat demissionair minister Robert Tieman (Infrastructuur, BBB) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Deze maatregelen kunnen wellicht helpen 'de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad' te verminderen. Die zijn een belangrijke oorzaak van het grote aantal fietsongelukken.
Experimenteren mag
Concrete wetgeving op dit vlak is nog niet in de maak, maar gemeenten kunnen er dus al wel mee experimenteren. Daar beginnen zij wat Tieman betreft snel mee. Aan de hand van de uitkomsten wordt bekeken of het nodig of zinvol is de verkeersregels overal aan te passen.
Ongelukken
Het aantal ongelukken met fietsers zal sterk toenemen als het fietsbeleid ongewijzigd blijft, is de prognose tot 2040. Van alle verkeersdoden is 39 procent een fietser en bij ernstige gewonde verkeersslachtoffers zelfs 70 procent. Twee derde van deze laatste groep is boven de 60 jaar.
Investering
Omdat de fiets een duurzaam vervoermiddel is en ook maatschappelijk belangrijk, zet het kabinet in op fietsveiligheid. Daarvoor zijn vijf nieuwe acties bedacht waarvoor 49 miljoen euro is vrijgemaakt. Naast minder snelheidsverschillen, moet het risico op vallen omlaag door trainingen.
Riskant gedrag
Ook riskant gedrag zoals opgevoerde elektrische fietsen en door rood rijden moet omlaag. Daarnaast is het doel dat over tien jaar een kwart van de fietsers vrijwillig een fietshelm opzet. In 2023 was dat nog maar 4 procent.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Net als het verbod om een mobieltje in de hand te houden tijdens het fietsen
Het is verboden
Maar niemand handhaaft
De zoveelste dode letter ….
In plaats van een verbod op verkeerde en ondeugdelijke voertuigen en niet handhaven op fietspaden krijgen we er dus 100.000 of meer verkeersborden bij? Gekker kunnen we het in dit land niet maken.
Wat vinden de Gemeenten/VNG eigenlijk van dit voorstel? Moeten zij de rommel die het Rijk heeft veroorzaakt, weer gaan opruimen?