Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten mogen proefdraaien met maximumsnelheid fietsers

Dat staat in een nieuw meerjarenplan voor fietsveiligheid van het demissionair kabinet.

ANP Fatbike
− ANP / Hollandse Hoogte / Vincent Jannink

Gemeenten mogen als het aan het kabinet ligt vanaf volgend jaar gaan experimenteren met een maximumsnelheid of adviessnelheid op fietspaden. Ook kunnen zij onderzoeken of het de verkeersveiligheid ten goede komt als bijvoorbeeld elektrische bakfietsen waarmee goederen worden vervoerd, van het fietspad naar de rijbaan worden verplaatst.

Meerjarenplan

Dat staat in een nieuw meerjarenplan voor fietsveiligheid dat demissionair minister Robert Tieman (Infrastructuur, BBB) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Deze maatregelen kunnen wellicht helpen 'de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad' te verminderen. Die zijn een belangrijke oorzaak van het grote aantal fietsongelukken.

Experimenteren mag

Concrete wetgeving op dit vlak is nog niet in de maak, maar gemeenten kunnen er dus al wel mee experimenteren. Daar beginnen zij wat Tieman betreft snel mee. Aan de hand van de uitkomsten wordt bekeken of het nodig of zinvol is de verkeersregels overal aan te passen.

Ongelukken

Het aantal ongelukken met fietsers zal sterk toenemen als het fietsbeleid ongewijzigd blijft, is de prognose tot 2040. Van alle verkeersdoden is 39 procent een fietser en bij ernstige gewonde verkeersslachtoffers zelfs 70 procent. Twee derde van deze laatste groep is boven de 60 jaar.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Investering

Omdat de fiets een duurzaam vervoermiddel is en ook maatschappelijk belangrijk, zet het kabinet in op fietsveiligheid. Daarvoor zijn vijf nieuwe acties bedacht waarvoor 49 miljoen euro is vrijgemaakt. Naast minder snelheidsverschillen, moet het risico op vallen omlaag door trainingen.

Riskant gedrag

Ook riskant gedrag zoals opgevoerde elektrische fietsen en door rood rijden moet omlaag. Daarnaast is het doel dat over tien jaar een kwart van de fietsers vrijwillig een fietshelm opzet. In 2023 was dat nog maar 4 procent.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Evert van Loo Sr.

Net als het verbod om een mobieltje in de hand te houden tijdens het fietsen
Het is verboden
Maar niemand handhaaft
De zoveelste dode letter ….

Op 11 juli 2025, 07:52
Hielco Wiersma

In plaats van een verbod op verkeerde en ondeugdelijke voertuigen en niet handhaven op fietspaden krijgen we er dus 100.000 of meer verkeersborden bij? Gekker kunnen we het in dit land niet maken.

Op 11 juli 2025, 11:52
Hielco Wiersma

Wat vinden de Gemeenten/VNG eigenlijk van dit voorstel? Moeten zij de rommel die het Rijk heeft veroorzaakt, weer gaan opruimen?

Op 11 juli 2025, 16:40

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in