Twee miljoen passagiers
Peters verwacht dat de stadsferry vanaf 2013 jaarlijks twee miljoen passagiers vervoert. De RET schaft daarvoor in totaal tien nieuwe schepen aan. In totaal bouwt het bedrijf vijftien pontons met haltes. 'Dichtbij het centrum van Rotterdam meert elk kwartier een ferry aan. Buiten het centrum gaan we halfuursdiensten varen', blikte Peters vooruit.
'Water optimaal benutten'
De tien schepen hebben tachtig zitplaatsen. Reizigers kunnen hun fiets meenemen: er is plaats voor maximaal vijftig tweewielers. Bovendien is er ruimte voor brom- en snorfietsen, rolstoelen, scootmobielen en kinderwagens. Peters: 'De Maas is het hart van de stad, maar vaak ook een barrière om naar de overkant te komen. Het is logisch dat wij dat water nu optimaal gaan benutten.'
35 miljoen euro
De stadsregio Rotterdam heeft RET overigens aangewezen om het project uit te voeren. De kosten voor de infrastructuur van de stadsferry bedraagt 35 miljoen euro. Het grootste deel, 26 miljoen euro, komt van de Stadsregio. De regio Rijnmond kent al langer vervoer over water. Zo vaart er tussen de Willemskade in Rotterdam en tuindorp Heijplaat op de zuidoever van de Nieuwe Maas sinds het voorjaar van 2007 een waterbus. Tussen de Maasvlakte en Hoek van Holland vaart een schip van de RET. De nieuwe stadsferry moet aansluiten op bootverbindingen naar onder meer Spijkenisse, Maassluis en de Botlek.
Lees ook:
Fast ferry 06.06.03
Zuid-Holland verder met personenvervoer over water 10.12.02
Regio Rotterdam krijgt nieuwe veerdienst
De regio Rotterdam krijgt er een nieuwe vorm van openbaar vervoer bij. Vanaf 2010 vaart over de Maas tussen Vlaardingen en Krimpen aan den…