De provincie Overijssel heeft een besluit over de toekomst van Twente Airport uitgesteld. In hun coalitieakkoord spraken BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en SGP af om in 2025 tot een ‘zorgvuldig besluit’ te komen over het vliegveld, dat al jaren financieel verlies draait. Het Overijsselse college wil nu echter eerst met de Provinciale Staten vier opties bespreken, waaronder het sluiten of verkopen van de luchthaven.
Overijssel stelt besluit over Twente Airport uit
De provincie wil alleen betrokken blijven als er een sluitende businesscase ligt
F-35
De provincie en de gemeente Enschede zijn beide voor de helft eigenaar van Technology Base, waar Twente Airport onder valt. De voormalige militaire vliegbasis beschikt over een start-en-landingsbaan, die nog wordt gebruikt voor zakelijk en recreatief vliegverkeer. Vliegtuigen komen ook naar Twente Airport voor onderhoud of om te worden gesloopt. Het vliegveld was bij Defensie een tijdje in beeld voor het stationeren van F-35's, maar Lelystad Airport krijgt in principe de voorkeur. Defensie wil Twente Airport wel gebruiken voor onbemande cargodrones.
Groot onderhoud
De provincie wil alleen betrokken blijven als er een sluitende businesscase ligt. Twente Airport lijdt echter structureel 400.000 euro verlies per jaar. Overijssel en Enschede moeten de financiële gaten steeds dichten. Over een paar jaar is de baan weer toe aan groot onderhoud, dat 7 tot 10 miljoen euro kost.
Zakenvliegtuigen
Gezien de penibele situatie wil het Overijsselse college diverse opties bespreken met de Staten. Op basis daarvan neemt de provincie met de gemeente een besluit. ‘Twente Airport is een unieke plek met veel potentie, voor oefeningen met drones of het vliegen met zakenvliegtuigen. Aan de andere kant kost een vliegveld ieder jaar geld’, aldus het dagelijks provinciebestuur. Het college heeft van vier varianten in beeld gebracht wat de risico's en financiële gevolgen zijn.

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.