Overslaan en naar de inhoud gaan

De Wet openbare manifestaties

Gemeentelijke bevoegdheden openbare orde en veiligheid: uitdagingen en beperkingen.

demonstratie
Beeld: Shutterstock

Het recht verbindt belangrijke consequenties aan de indeling van plaatsen. De Wet openbare manifestaties bevat een preventieve bevoegdheid voor de burgemeester om op te treden tegen vergaderingen en betogingen op ‘openbare plaatsen’. Op ‘andere dan openbare plaatsen’ kan hij alleen repressief optreden. En de Gemeentewet kent de burgemeester een bevelsbevoegdheid toe voor de uitoefening van het toezicht op ‘voor het publiek openstaande gebouwen’ (art. 174, tweede lid). Voor woningen gelden eveneens weer bijzondere regels, zoals die van de Algemene wet op het binnentreden

Open Avonden

Ben je geïnteresseerd in een van onze opleidingen en wil je graag meer informatie?

Meld je dan aan voor één van onze Open Avonden.

Juiste onderscheid

Het maken van het juiste onderscheid tussen de verschillende soorten plaatsen blijkt in de praktijk nogal eens lastig. Zo meenden verschillende burgemeesters enkele maanden geleden dat zij preventief konden optreden tegen demonstraties op terreinen van universiteiten. Deze plaatsen zijn evenwel – anders dan bijvoorbeeld openbare wegen en plantsoenen – niet bestemd voor willekeurig welk publiek, het gebruik is gerelateerd aan de functie van het geven en ontvangen van onderwijs. Daarmee staan zij niet voor publiek open.

Open Avonden

Ben je geïnteresseerd in een van onze opleidingen en wil je graag meer informatie?

Meld je dan aan voor één van onze Open Avonden.

Dat de afbakening tussen de soorten plaatsen in de praktijk soms problemen geeft, valt te begrijpen. Maar het wordt kwalijker als de rechtspraak de grenzen uit het oog verliest.
Zo bevestigt de Afdeling bestuursrechtspraak een uitspraak waarin de rechtbank Den Haag een moskee als een niet voor het publiek toegankelijk gebouw beschouwt (ABRS 4 december 2024, ECLI:NL:RVS:2024:4989, AB 2025/124, m.nt. J.G. Brouwer & A.E. Schilder, Gst. 2025/26, m.nt. M. Buitenhuis). Zij volgt daarbij de even opmerkelijke als foutieve redenering dat uit de toelichting van de Wet openbare manifestaties blijkt dat een moskee een andere dan openbare plaats is en dat deze dus te beschouwen valt als een niet voor het publiek openstaand gebouw als bedoeld in art. 174 Gemeentewet.

Informatiesessies

Meer weten over de leergangen die starten komend najaar? Schrijf je hier in voor de kosteloze informatiesessies.

Twee regimes

De Wet openbare manifestaties kent twee regimes. De categorie van andere dan openbare plaatsen bestaat uit een grote en bonte verzameling van plaatsen. Ten eerste de voor het publiek openstaande plaatsen. Te denken valt daarbij aan cafés, restaurants, winkels, hotels, musea, voetbalstadions, concertgebouwen alsook kerken en moskeeën. De toegang tot dit soort plekken is doelgebonden en vaak onderhevig aan een nadere verplichting (kopen van een toegangsbewijs, het opvolgen van huisregels). Ze staan evenwel voor een willekeurig publiek open. Daarmee onderscheiden deze plaatsen zich van de niet voor het publiek openstaande, zoals bedrijven en bedrijfsterreinen alsook onderwijsgebouwen en bijbehorende plaatsen.

Informatiesessies

Meer weten over de leergangen die starten komend najaar? Schrijf je hier in voor de kosteloze informatiesessies.

Wanneer burgemeesters ten onrechte menen dat een plaats openbaar is, kennen zij zichzelf meer bevoegdheden toe dan de wetgever voor ogen had. Daarmee is de demonstratievrijheid in het geding. En als de rechter andere dan openbare plaatsen gelijkstelt met de niet voor het publiek openstaande, ontzegt hij de burgemeester een belangrijke bevelsbevoegdheid op het terrein van de ordehandhaving. Daarmee staat een ander fundamenteel belang op het spel: de veiligheid van bezoekers. Om die reden valt te bepleiten dat de Afdeling bij een volgende gelegenheid de juiste lijnen trekt, dan wel – conform modern jargon – haar eerdere rechtspraak ‘verduidelijkt’.

Auteur: prof. mr. Jon Schilder

Meer weten?

Wilt u meer weten over de bevoegdheden van burgermeesters en gemeentebesturen volg dan de cursus Gemeentelijke bevoegdheden openbare orde en veiligheid: uitdagingen en beperkingen o.l.v. prof. Schilder.

In deze nieuwe cursus komen de belangrijkste openbare ordebevoegdheden van het gemeentebestuur aan bod, met daarbij aandacht naar de toepassingsvoorwaarden. Dit alles met de bedoeling om de kwaliteit van de besluitvorming te verhogen en de kans op vernietiging bij de rechter te verkleinen.

Start 20 november 2025 van 13.00 – 17.30 uur. Meld je hier aan.

De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam

Open Avonden

Ben je geïnteresseerd in een van onze opleidingen en wil je graag meer informatie?

Meld je dan aan voor één van onze Open Avonden.

Informatiesessies

Meer weten over de leergangen die starten komend najaar? Schrijf je hier in voor de kosteloze informatiesessies.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in