Ambtenaren werken vaak over, dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Het meest wordt overgewerkt in de informatie- en communicatiesector, het minste in de bouw. De overheid staat op de derde plek van de meeste overwerkers. In totaal werkt ruim een op de drie werknemers werkt regelmatig over.
Mannen doen dat vaker dan vrouwen en mensen met een volledige baan maken vaker extra uren dan parttimers. Van de mannen zegt 41 procent regelmatig over te werken, bij de vrouwen is dat 32 procent. Het verschil heeft onder andere te maken met het feit dat vrouwen vaker in deeltijd werken. Van de deeltijders werkt 29 procent regelmatig over, terwijl dat onder voltijders 43 procent is.
Geen idee hoe het bij jullie is geregeld, maar overwerk is in mijn ogen pas overwerk als er een compensatie tegenover staat. Anders is het gewoon je uren werken op andere tijden. In mijn organisatie (gemeente) is overwerk alleen toegestaan als de leidinggevende er toestemming voor geeft. Is in het onderzoek ook dat onderscheid gemaakt?
Harrie S
Heeft het CBS ook onderzocht wat de efficiëntie van ambtenaren overdag is? Als ik om mij heen kijk dan zie ik collega's die graag en veel overwerken en overdag weinig tot niets doen. Wanneer zij eens hun werk deden waar zij voor aangenomen waren dan hoeven ze ook niet over te werken. Sterker nog er kunnen er wel een aantal weg
Hans Visser
Er wordt nu - met zo'n kop boven dit artikel - verondersteld dat ambtenaren harder werken dan mensen in andere bedrijfstakken.
Er is sprake van overwerk als iemand buiten de vastgestelde werktijden werkt (regelmatig langer op het werk is of werk mee naar huis neemt) en daardoor het aantal contractuele arbeidsuren overschrijd.
Regelmatig langer op het werk zijn of werk mee naar huis nemen is geen indicatie voor hard werken als daartegenover staat dat Mentaal Verzuim betekent: 'wel op de zaak aanwezig is maar daar niet mee bezig zijn.'
Overwerk en Mentaal Verzuim gaan hand in hand. Als op de zaak - binnen de vastgestelde werktijden - (overigens veelal ongewild) verzaakt wordt zal het werk op andere momenten wel (door anderen erbij) gedaan moeten worden. En wat we zien is dat er grofweg een percentage van 20% mensen het Mentaal Verzuim van anderen probeert te compenseren. En ik kan mij voorstellen dat met name deze mensen in zo'n enquete willen participeren om daar uitdrukking aan te willen geven. Daarmee het signaal proberen af te geven dat als Mentaal Verzuim bij iedereen de juiste aandacht krijgt alle werkdruk voor iedereen kan verdampen als sneeuw voor de zon. Maar zouden die mensen dat luk vinden die overwerk 'doen' als aanvullende bron van inkomsten?
Willem Kamps
@ Hans @ Harrie Tjee, de ambtenaren krijgen een keer een pluimpje en meteen heeft de goegemeente er weer wat over te zeiken. Verzin eens iets nieuws in plaats van die uitgekauwde nietsnutterij (en dan geen vitalisatieverkoopprietpraat - voor de 86ste keer het wiel uitgevonden zeker, Hans?).
Niek
Ik kijk er werkelijk van op. Al die bouwvakkers die een grote bek hebben over anderen, scoren nu het laagste waar het gaat om overwerk. Maar eerlijk gezegd, geloof ik niet zo in het "overwerk" door ambtenaren. Wel heb je regelmatig een avondvergadering omdat burgers niet op andere tijdstippen kunnen. Is dat overwerk, ik vind van niet. Het hoort er bij net zoals je in een winkel of bij een bank af en toe avondopenstelling hebt.
Hans Visser
Beste Willem, Het anonieme gedrag wat jij laat zien schrikt mensen af en dood de discussie. En helemaal als je de essentie van Mentaal Verzuim niet begrijpt! Lezen en begrijpen wordt dan zo moeilijk dat ongenuanceerde, anonieme reageerders niet meer kunnen zien dat ik het pluimpje waar jij zo blij mee bent, daar neerleg waar het recht doet aan mensen die in moeilijke omstandigheden er steeds het beste van proberen te maken. En als jij daar in alle oprechtheid bij hoort gun ik jou ook dat pluimpje. Maar niet als je zo doet!
Ed Ploeg
Interessante discussie, maar aan "overwerk" kleeft veel meer dan aleen mentaal verzuim. Een bouwvakker bijv. is afhankelijk van de openingstijd van de bouwwerf. Hij is hierdoor veel minder in de gelegenheid om over te werken. Vaak zie je wel dat er prestatieindicatoren zijn. (Zoveel stenen verwerken) met alle nadelen van dien.
In mijn lange praktijk ook meegemaakt dat iemand op de werkplek bleef omdat hij om 19:30 door de vriendin werd opgehaald met de auto (na het volleybal), dit werd als overwerk betaald.
Hierdoor getriggerd, vervolgens eenduidig vastgelegd dat overwerk alleen overwerk is als het op verzoek van de werkgever gebeurt. Anders is het meerwerk (100% betaling via vrij voor vrij). Uitzendkrachten moeten voor overwerk een aanvraag bij de declaratie doen, anders max. 40 uur. Immers vroeger moest overwerk worden aangevraagd bij het arbeidsbureau om structureel overwerk, uitsparing arbeidskrachten, te vermijden.
Dat werkt!.
Maar ook anderszins kan het mislopen. Er zijn graaiende werkgevers. die betalen W/W verkeer op basis van de woon/werk afstand. Als een werknemer extern moest arbeiden en hij ging rechtstreeks naar het externe werk kreeg hij de gebruikelijke km vergoeding naar het werk MINUS de afstand van normaal ww verkeer. Dit werd echter wel gefactureerd. Reisuren + volledige km's. Voor de km's kun je je daarbij wel iets bedenken. Maar de reisuren in het w/w verkeer werden dus niet betaald en wel gefactureerd. Bij normale reisafstanden in het w/w verkeer van een uur enkele reis, een vreemde gang van zaken, niet zelden door de werknemer weer gecorrigeerd met overuren waar mogelijk.
Bij ambtenaren is het wazig, als de span of control groot is, is mentaal verzuim niet goed te controleren, maar volgens mij is de span of control bij ambtenaren vrij klein, gezien het aantal leidinggevende ambtenaren per instelling. Gevoelsmatig denk ik dat daar de bezem eens doorgehaald kan worden, alleen al op grond van het feit dat men in die zin nauwelijks reorganiseert, waar dit in bedrijven gemiddeld eens in de drie jaar gebeurd.
Zonder verdere wetenschappelijk onderbouwde limieten en begripsdefinities is dit onderzoek een niemendalletje. Dwz die limieten en definities zouden er wel kunnen zijn, maar vallen hier niet te lezen.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Geen idee hoe het bij jullie is geregeld, maar overwerk is in mijn ogen pas overwerk als er een compensatie tegenover staat. Anders is het gewoon je uren werken op andere tijden. In mijn organisatie (gemeente) is overwerk alleen toegestaan als de leidinggevende er toestemming voor geeft. Is in het onderzoek ook dat onderscheid gemaakt?
Heeft het CBS ook onderzocht wat de efficiëntie van ambtenaren overdag is? Als ik om mij heen kijk dan zie ik collega's die graag en veel overwerken en overdag weinig tot niets doen. Wanneer zij eens hun werk deden waar zij voor aangenomen waren dan hoeven ze ook niet over te werken. Sterker nog er kunnen er wel een aantal weg
Er wordt nu - met zo'n kop boven dit artikel - verondersteld dat ambtenaren harder werken dan mensen in andere bedrijfstakken.
Er is sprake van overwerk als iemand buiten de vastgestelde werktijden werkt (regelmatig langer op het werk is of werk mee naar huis neemt) en daardoor het aantal contractuele arbeidsuren overschrijd.
Regelmatig langer op het werk zijn of werk mee naar huis nemen is geen indicatie voor hard werken als daartegenover staat dat Mentaal Verzuim betekent: 'wel op de zaak aanwezig is maar daar niet mee bezig zijn.'
Overwerk en Mentaal Verzuim gaan hand in hand. Als op de zaak - binnen de vastgestelde werktijden - (overigens veelal ongewild) verzaakt wordt zal het werk op andere momenten wel (door anderen erbij) gedaan moeten worden. En wat we zien is dat er grofweg een percentage van 20% mensen het Mentaal Verzuim van anderen probeert te compenseren. En ik kan mij voorstellen dat met name deze mensen in zo'n enquete willen participeren om daar uitdrukking aan te willen geven. Daarmee het signaal proberen af te geven dat als Mentaal Verzuim bij iedereen de juiste aandacht krijgt alle werkdruk voor iedereen kan verdampen als sneeuw voor de zon. Maar zouden die mensen dat luk vinden die overwerk 'doen' als aanvullende bron van inkomsten?
@ Hans @ Harrie Tjee, de ambtenaren krijgen een keer een pluimpje en meteen heeft de goegemeente er weer wat over te zeiken. Verzin eens iets nieuws in plaats van die uitgekauwde nietsnutterij (en dan geen vitalisatieverkoopprietpraat - voor de 86ste keer het wiel uitgevonden zeker, Hans?).
Ik kijk er werkelijk van op. Al die bouwvakkers die een grote bek hebben over anderen, scoren nu het laagste waar het gaat om overwerk. Maar eerlijk gezegd, geloof ik niet zo in het "overwerk" door ambtenaren. Wel heb je regelmatig een avondvergadering omdat burgers niet op andere tijdstippen kunnen. Is dat overwerk, ik vind van niet. Het hoort er bij net zoals je in een winkel of bij een bank af en toe avondopenstelling hebt.
Beste Willem, Het anonieme gedrag wat jij laat zien schrikt mensen af en dood de discussie. En helemaal als je de essentie van Mentaal Verzuim niet begrijpt! Lezen en begrijpen wordt dan zo moeilijk dat ongenuanceerde, anonieme reageerders niet meer kunnen zien dat ik het pluimpje waar jij zo blij mee bent, daar neerleg waar het recht doet aan mensen die in moeilijke omstandigheden er steeds het beste van proberen te maken. En als jij daar in alle oprechtheid bij hoort gun ik jou ook dat pluimpje. Maar niet als je zo doet!
Interessante discussie, maar aan "overwerk" kleeft veel meer dan aleen mentaal verzuim. Een bouwvakker bijv. is afhankelijk van de openingstijd van de bouwwerf. Hij is hierdoor veel minder in de gelegenheid om over te werken. Vaak zie je wel dat er prestatieindicatoren zijn. (Zoveel stenen verwerken) met alle nadelen van dien.
In mijn lange praktijk ook meegemaakt dat iemand op de werkplek bleef omdat hij om 19:30 door de vriendin werd opgehaald met de auto (na het volleybal), dit werd als overwerk betaald.
Hierdoor getriggerd, vervolgens eenduidig vastgelegd dat overwerk alleen overwerk is als het op verzoek van de werkgever gebeurt. Anders is het meerwerk (100% betaling via vrij voor vrij). Uitzendkrachten moeten voor overwerk een aanvraag bij de declaratie doen, anders max. 40 uur. Immers vroeger moest overwerk worden aangevraagd bij het arbeidsbureau om structureel overwerk, uitsparing arbeidskrachten, te vermijden.
Dat werkt!.
Maar ook anderszins kan het mislopen. Er zijn graaiende werkgevers. die betalen W/W verkeer op basis van de woon/werk afstand. Als een werknemer extern moest arbeiden en hij ging rechtstreeks naar het externe werk kreeg hij de gebruikelijke km vergoeding naar het werk MINUS de afstand van normaal ww verkeer. Dit werd echter wel gefactureerd. Reisuren + volledige km's. Voor de km's kun je je daarbij wel iets bedenken. Maar de reisuren in het w/w verkeer werden dus niet betaald en wel gefactureerd. Bij normale reisafstanden in het w/w verkeer van een uur enkele reis, een vreemde gang van zaken, niet zelden door de werknemer weer gecorrigeerd met overuren waar mogelijk.
Bij ambtenaren is het wazig, als de span of control groot is, is mentaal verzuim niet goed te controleren, maar volgens mij is de span of control bij ambtenaren vrij klein, gezien het aantal leidinggevende ambtenaren per instelling. Gevoelsmatig denk ik dat daar de bezem eens doorgehaald kan worden, alleen al op grond van het feit dat men in die zin nauwelijks reorganiseert, waar dit in bedrijven gemiddeld eens in de drie jaar gebeurd.
Zonder verdere wetenschappelijk onderbouwde limieten en begripsdefinities is dit onderzoek een niemendalletje. Dwz die limieten en definities zouden er wel kunnen zijn, maar vallen hier niet te lezen.