Bijna tachtig procent van de ondervraagden vindt dat de vindbaarheid van overheidsinformatie moet verbeteren. Opvallend is ook dat maar liefst zeventig procent van de respondenten de overheidsinformatie soms of nooit bruikbaar vindt. Meer dan de helft zegt dat de actualiteit, begrijpelijkheid en relevantie van de informatie moet worden verbeterd. Op het gebied van betaalbaarheid doet de overheid het volgens de ondernemers goed.
MKB’ers vinden overheid moeilijk vindbaar
Informatie van de overheid is voor de kleinere MKB’er moeilijk te vinden. Dat blijkt uit een onderzoek onder 745 ondernemers door…
Ook qua hoeveelheid informatie gaat het wel goed. Slechts een kwart van de MKB’ers vindt die voor verbetering vatbaar. Maar volgens businesscompleet.nl kan dat er ook op duiden dat de informatie slecht te vinden is. Volgens de portal lijkt het erop dat door de doelstelling van de overheid om op laagdrempelige wijze zoveel mogelijk informatie en kennis over te dragen, ondernemers door de bomen het bos niet meer zien.
De online uitgever legde de uitkomsten van het onderzoek voor aan de Kamer van Koophandel en het ministerie van Economische Zaken. Voor de Kamer van Koophandel waren de cijfers geen verrassing. Toch vindt deze dat zelf goed werk te leveren, gekeken naar het feit dat de website 21 miljoen keer per jaar wordt geraadpleegd en er zeshonderdduizend gesprekken plaatsvinden met de callcenters van de Kamer van Koophandel.
Het ministerie was volgens businesscompleet.nl minder uitgesproken. Uitgever Serge Eikhoudt: ‘Ik vond het raar dat ze direct doorverwezen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat gaat daar helemaal niet over.’ Na herhaald aandringen antwoordde het ministerie dat men blij was dat uit de cijfers ook blijkt dat tachtig procent van de ondervraagden wel eens een overheidsinstantie raadpleegt. Eikhoudt noemt de manier van reageren ‘knullig’. ‘Ik denk dat de overheid flink in zijn maag zit met het overbrengen van informatie.’