of 60715 LinkedIn

Deense scholen missen leerlingen bij heropening

Dat zegt gemeentesecretaris Ib Ostergaard Rasmussen van de gemeente Faxe en bestuurslid van de Deense evenknie van de VNG desgevraagd. De heropening is volgens hem een enorme logistieke klus geweest. Omdat de ouders tot de school werden toegelaten, zag de directie zich genoodzaakt verschillende plannen te bedenken en voor te bereiden om dat mogelijk te maken.

De heropening van de scholen in Denemarken is over het algemeen goed verlopen. Wel valt op dat scholen in gebieden met een laag inkomen, veel immigranten en hoge werkloosheidscijfers te maken hebben met een hoger verzuim van leerlingen op de lokale school dan normaal.

Dat zegt gemeentesecretaris Ib Ostergaard Rasmussen van de gemeente Faxe en bestuurslid van de Deense evenknie van de VNG desgevraagd. De heropening is volgens hem een enorme logistieke klus geweest. Omdat de ouders tot de school werden toegelaten, zag de directie zich genoodzaakt verschillende plannen te bedenken en voor te bereiden om dat mogelijk te maken. Dat resulteerde bijvoorbeeld in een plan voor het brengen en het ophalen van de kinderen, een plan voor de inrichting van de klaslokalen, een plan voor hygiëne en gedrag en een plan voor het lesgeven aan de kinderen.

Militaire kaart
‘Logistiek is uiterst belangrijk om iedereen zich veilig te laten voelen’, aldus Rasmussen. ‘De omvang van de logistiek wordt geïllustreerd door een kaart met een overzicht van een school met talloze pijlen, stippellijnen en streepjes. Dat doet bijna denken aan een strategische militaire kaart die aangeeft waar de aanvallen moeten worden ingezet. Dat is niet het geval, maar het geeft het aan waar elk klassenteam opvang en toegang heeft, en het beeld lijkt hier een onmisbaar hulpmiddel voor schoolhoofden en leerkrachten bij de heropening.’

De gemeente – verantwoordelijk voor de scholen in Denemarken – werd geconfronteerd met ouders die niet volledig accepteren dat hun kinderen terug naar school moeten. ‘Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Het kan zijn dat ze iemand in de risicogroep thuis hebben, of dat ze zelf ziek zijn of dat ze het idee van heropening niet vertrouwen’, zegt de gemeentesecretaris. ‘Voor sommige gezinnen kan het een reden zijn om terug naar school te komen, in de wetenschap dat de corona-pandemie daar buiten is.’

Onzekerheid
Wat in de eerste weken na heropening ook is opgevallen, is dat scholen in gebieden met een laag inkomen, veel immigranten en hoge werkloosheidscijfers een hoger verzuim van leerlingen ervaren op de basisscholen dan normaal. ‘Al onze schoolhoofden hebben met elkaar gespard en ervaringen uitgewisseld wat te doen. Contact zoeken en houden met de gezinnen is prioriteit nummer één.’ Wat volgens Ramussen blijkt, is dat er plaatsen zijn waar mensen nog erg onzeker zijn over corona. ‘Met name die onzekerheid over het besmettingsgevaar moet worden aangepakt.’

Onderschatting
Leerlingen vanaf groep 6 zijn nog steeds thuis. Dat zet volgens hem zowel ouders als leerkrachten onder druk. De leerkrachten moeten nog steeds hun volledige werkweek doen én de hele tijd huiswerk maken voor deze leerlingen. ‘Voor mij lijkt het soms dat de coördinatie tussen de leerkrachten ontbreekt. Elke leerkracht richt zich op haar eigen onderwijsplannen en maakt wekelijks plannen, programma's, ideeën en alles wat ze digitaal thuis naar de leerlingen doorstuurt. Elke dag wordt gewoon ingepland voor elke student en ik weet niet hoeveel leerplatforms er zijn. Omdat ik zelf een ouder ben, ben ik een beetje verbaasd hoeveel uren mijn twee dochters thuis aan schoolwerk moeten doen. ‘s Ochtends moeten ze zich inschrijven op een digitaal platform en dan moeten ze doorwerken tot  4 of 5 uur ’s middags. Ik denk dat de leraren hebben gedacht dat wij ouders over het algemeen ongelukkig zouden zijn als er niets was waar ze hun kinderen aan konden zetten. Maar ze hebben onderschat hoeveel werk het voor gewone ouders is om te helpen.’ 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.