De overheid reageert vaak te laat op brieven, mailtjes en telefoontjes van burgers. Dat geldt ook voor officiële post zoals bezwaarschriften, aanvragen, klaagschriften en Woo-verzoeken. Het landbouwministerie is kampioen in het te laat nemen van Woo-besluiten.
Even geduld a.u.b.
De overheid reageert vaak te laat op brieven, mailtjes en telefoontjes van burgers.
Het rapport Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker (2008) van de Nationale Ombudsman is het startschot voor alle departementen om jaarlijks daarover te rapporteren. Onlangs kwam de jaarrapportage (over 2024) Behandeling Maatschappelijke en Juridische Correspondentie uit van de ministeries van Binnenlandse Zaken (BZK) en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). Daarin staat hoe vaak burgers contact opnemen met dit ministerie, en in welke vorm en hoe snel ambtenaren daarop reageren.
Juridische correspondentie
Maatschappelijke correspondentie omvat telefoontjes, e-mails, brieven en social mediaberichtjes van burgers, bedrijven, andere overheden en maatschappelijke organisaties. Die gaan over vragen of opmerkingen over het beleid of de uitvoering hiervan. Onder juridische correspondentie vallen bezwaarschriften, aanvragen, klaagschriften en Woo-verzoeken.
Alles wat valt onder maatschappelijke correspondentie moet binnen drie weken zijn afgehandeld, zo luiden de regels. De AIVD mag er echter zes weken over doen. Voor juridische correspondentie gelden de normen uit de Algemene wet bestuursrecht. Zo heeft een bestuursorgaan voor bezwaarschriften in de meeste gevallen zes weken voor afhandeling. Wordt een bezwaarschriftenadviescommissie ingeschakeld, dan wordt dit twaalf weken. Die zes weken gelden ook voor klaagschriften, behalve als sprake is van een klachtadviesprocedure, dan mag het bestuursorgaan er tien weken over doen. Voor de behandeling van Woo-verzoeken geldt: zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek, met een verlengingsmogelijkheid van twee weken. In al deze gevallen geldt: als een bezwaarmaker, klager of Woo-verzoeker ermee instemt, kan het langer duren.
Behandeltijd
In 2024 handelde Informatie Rijksoverheid voor de ministeries BZK en VRO 4.529 e-mailberichten, 21.710 telefoontjes en 3.818 sociale mediaberichten (3.743 WhatsApp-, 22 X- en 53 Facebookberichten) af. In 2023 waren dit 4.864 mailtjes, 21.115 telefoontjes en 4.442 sociale mediaberichten. E-mails en telefoongesprekken die niet konden worden beantwoord, zijn doorgestuurd naar het kerndepartement. Brieven komen rechtstreeks bij het ministerie binnen. Beide departementen handelden in 2023 en 2024 94 procent van de binnengekomen e-mails en brieven binnen de termijn af. Wel kwam daar in 2024 beduidend minder post binnen: 1920 e-mails (2024) tegen 2321 (2023) en 158 brieven tegen 182 in 2023. Dus ondanks een daling van 20 procent aan brieven en mailtjes, is het percentage tijdig afgehandelde stukken hetzelfde gebleven.
Slechter dan eerder
De AIVD deed het in 2024 slechter dan in 2023: 81 procent werd op tijd afgehandeld, tegen 94 procent in 2023. Maar in 2024 kwamen er dan ook meer brieven en e-mails binnen: 240 tegen 182. Geen enkele directoraat-generaal binnen de ministeries was in 2024 trager dan de AIVD.
Beduidend slechter zijn de scores bij juridische correspondentie. Neem de burgers die bij BZK/VRO verzoeken om vernietiging van beslissingen van decentrale overheden wegens strijd met het recht of het algemeen belang: dat waren er in 2024 welgeteld zeven, 43 procent werd binnen de wettelijke termijn afgehandeld – drie aanvragen dus. De AIVD had het met 517 aanvragen (inzageverzoeken op grond van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten) een stuk drukker en wist 30 procent op tijd af te handelen. Daarover kreeg het 58 ingebrekestellingen en er werden in 2024 25 dwangsommen betaald.
In 2024 kregen BZK en VRO 62 bezwaarschriften binnen (2023: 38). Onbekend is hoeveel er tijdig zijn afgehandeld, maar na verdaging, opschorting of instemming staat het percentage op 100 – dus geen ingebrekestellingen en geen dwangsommen. De AIVD handelde van de 203 bezwaarschriften acht procent op tijd af en betaalde twee keer een dwangsom. Het Rijksvastgoedbedrijf ontving geen bezwaarschriften.

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.