Burgemeester Paula Jorritsma-Verkade van het Gelderse Voorst zei dat de democratische rechtsstaat is ontstaan uit de as van de Tweede Wereldoorlog. ‘Maar de echo's van onverdraagzaamheid klinken nog altijd. Dichtbij en ver weg zien we motieven uit de geschiedenis die zich nu weer herhalen. We zien onverdraagzaamheid en geweld. We zien mensen tot zondebok gemaakt worden. Opnieuw de Joden. De moslims. Vluchtelingen en migranten.’
Burgemeesters waarschuwen voor onverdraagzaamheid
Meerdere burgemeesters waarschuwden tijdens de dodenherdenking voor extremisme en onverdraagzaamheid van harde schreeuwers en ruziezoekers
Democratische waarden onder druk
Volgens de burgemeester van Oldenzaal, Patrick Wilman, is wereldwijd te zien ‘hoe democratische waarden onder druk staan. Hoe een vrije pers geen vanzelfsprekendheid meer is. Hoe rechtsstaat en instituties ter discussie worden gesteld. Hoe extremen aantrekkingskracht hebben, juist op jonge generaties’.
De burgemeester van Uithoorn, Pieter Heiliegers, zei iets vergelijkbaars: ‘Het uitsluiten van groepen mensen en het ter discussie stellen van gelijke rechten zijn weer onderdeel van het maatschappelijke en politieke gesprek. Dit baart mij zorgen, juist omdat de geschiedenis ons laat zien waar dat toe kan leiden.’
Harde schreeuwers en ruziemakers
In het Gelderse Heumen zei burgemeester Joerie Minses dat de wereld steeds meer lijkt te bestaan uit ‘harde schreeuwers’, ‘ruziezoekers en ruziemakers’ en ‘mensen die de boel vernielen en afbreken’. Niet alleen in Nederland, maar ‘ook op het wereldtoneel, waar zogenaamde wereldleiders steeds vaker bewust het conflict opzoeken in plaats van de vrede te bewaren.’
Zonder enige schaamte
De burgemeester van het Zuid-Hollandse Voorschoten, Nadine Stemerdink, beschreef dat jongeren op sociale media ‘de meest afschuwelijke antisemitische berichten liken en delen. En dat gebeurt niet in stille hoekjes, maar gewoon zichtbaar, zonder enige schaamte’. Ze voegde eraan toe: ‘Antisemitisme is weer aan de orde van de dag. Terwijl we 80 jaar geleden zeiden: dit nooit meer! Wanneer zijn we dat vergeten?’ In buurgemeente Wassenaar zei burgemeester Leendert de Lange: ‘Ook nu worden Joden in toenemende mate geïntimideerd en bedreigd. Mensen leven ook nu soms in hun eigen bubbeltjes, zijn niet altijd uit op verbinding. Polarisatie, onverdraagzaamheid en uitsluiting liggen steeds op de loer.’
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
"We zien mensen tot zondebok gemaakt worden. Opnieuw de Joden. De moslims. Vluchtelingen en migranten.’"
Joden wel maar moslims, vluchtelingen en migranten? Roepen die laatsten het niet over zichzelf af omdat ze zich niet aanpassen aan onze maatschappij? Sterker nog: velen doen moeite om onze maatschappij te versjteren? Wie de 3e wereld importeert wordt zelf een 3e wereld?
Een democratische rechtstaat kan floreren bij tijdige, transparante en duidelijke politieke besluitvorming en bij handhaving van de noodzakelijke waarden, regels en normen.