Kleerscheuren
Dit blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur. In Zuid-Holland halen de meeste colleges (26) ongeschonden de finish op 3 maart. Verhoudingsgewijs scoort Zeeland het best: acht van de dertien colleges (61,5 procent) zonder kleerscheuren.
Rumoer
Flevoland scoort het slechtst met maar één college (Urk) dat de eindstreep zonder wethoudersverlies haalt. Ook in Noord- Brabant, Limburg, Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel haalt minder dan de helft van de colleges ongeschonden 3 maart. Het minste politieke rumoer was er - net als in de periode 2002-2006 - in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lees hieronder het hele artikel Politieke onrust het grootst in Brabant, Gelderland en Zuid-Holland, uit Binnenlands Bestuur nummer 7, 19 februari 2010.
Stabiel college in 1 op 3 gemeenten
Slechts één op de drie colleges (173 gemeenten) maakt zonder verlies van wethouders de collegeperiode vol.
Lees hieronder het hele artikel Politieke onrust het grootst in Brabant, Gelderland en Zuid-Holland, uit Binnenlands Bestuur nummer 7, 19 februari 2010.
Politieke onrust het grootst in Brabant, Gelderland en Zuid-Holland, uit Binnenlands Bestuur nummer 7, 19 februari 2010.
uit Binnenlands Bestuur nummer 7, 19 februari 2010.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
opstappen is geen schande, maar vaak het bewijs van inzicht, dat iets te laat komt.
Maar het is altijd beter dan koste wat kost een college in stand te houden waar slecht functionerende wethouders in zitten. Dat komt de bestuurskracht helemaal niet ten goede
Nonstabiliteit binnen gemeenten wordt op verschillende beleidsonderdelen ervaren. Een voorbeeld is dat in 2002 in het zogeheten Pulchry-akkoord alle gemeenten zich hebben verbonden en zich zouden inzetten voor het continueren van het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Veiligheid is een belangrijke speerpunt voor rijks en gemeentelijke overheden. Thans blijkt dagelijks dat er weinig gemeenten zijn deze regierol serieus nemen of inhoudelijk van de eerder gemaakte afspraken weten. Opvallend is dat de gemeenten die wel serieus met dit onderwerp bezig zijn minder last hebben van criminaliteit.
Hebben jullie de uitkomsten van dit onderzoek een aantal maanden geleden ook al niet uitgebracht.
Is dit weer zo'n onzorgvuldig gesteld artikel als dat van enige tijd geleden over het opstappen van raadsleden?
De suggestie wordt gewekt dat het hier gaat om wethouders die vanwege politieke oneenigheid zijn opgestapt of weggestuurd.
In mijn gemeente Houten is een wethouder burgemeester geworden en een tweede werd gedeputeerde. Valt zo'n college in dit onderzoek ook tot de 'instabiele' colleges?