Overslaan en naar de inhoud gaan

Waardering digitale dienstverlening daalt

Digitale dienstverlening door gemeenten blijft achter. De waardering van burgers voor het afnemen van diensten via internet was begin dit…

26.000 klanten
Dat blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van Benchmarking Publiekszaken. De onderzoekers ondervroegen 26.000 klanten naar hun ervaringen met gemeentelijke dienstverlening aan de balie, de telefoon en internet.

Oordeel
Het oordeel over de dienstverlening aan de publieksbalies is net als vorig jaar een 7,7. De waardering voor de telefonische dienstverlening is gestegen van een 7,4 naar een 7,5. Het rapportcijfer voor de afhandeling van digitale aanvragen daalde van 7,4 naar 7,1.

Onoverzichtelijk
Volgens Sergio van Keulen van Benchmarking Publiekszaken zijn veel gemeentelijke websites onoverzichtelijk. ‘Burgers vinden het lastig om de juiste informatie te vinden over een product dat ze willen opvragen. Bijvoorbeeld wat het kost en wanneer het wordt geleverd.’ Ook de snelheid waarmee een aanvraag wordt afgehandeld scoort slecht. ‘Vergeleken met andere sites waar mensen producten afnemen, zoals Bol.com, leggen gemeentelijke websites het sterk af.’

Wachttijd gestegen
Opvallend in het onderzoek was verder dat de wachttijd aan de balies is gestegen van bijna zes naar ruim acht minuten. De ambitie van gemeenten om tachtig procent van de bellers direct te kunnen helpen zonder ze door te verbinden of terug te bellen, is voorlopig veel te hoog gegrepen. Dat geldt momenteel slechts voor 36 procent van de bellers.

Winnaars
Het onderzoek leverde enkele winnaars op. Steenbergen en Zoetermeer doen het het beste aan de balie, Eemsmond heeft de beste telefonische dienstverlening en Enschede scoort opnieuw het best met digitale dienstverlening.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in