Overslaan en naar de inhoud gaan

1250 ambtenaren niet meer in ABD

Als het aan BZK-minister Judith Uitermark ligt, maken ambtenaren in schaal 15 straks geen deel meer uit van de Algemene Bestuursdienst.

Topambtenaren
− ANP/Kim van Dam

Topambtenaren in schaal 15 (ongeveer 1250 functies) maken, als het aan demissionair BZK-minister Judith Uitermark ligt, geen deel meer uit van de Algemene Bestuursdienst (ABD). Voor de ABD komt er een nieuw directoraat-generaal dat zijn dienstverlening richt op topambtenaren (schaal 16 en hoger) die ‘als leider het publieke belang dienen’.

Senior management

Managers in schaal 15 vormen voortaan het ‘senior management’ en vallen niet meer onder de ABD. ‘De opgaven en verantwoordelijkheden van de relatief grote groep functies zijn van uiteenlopende aard en de functie van afdelingshoofd vraagt iets anders op het gebied van deskundigheid, verantwoording en leiderschap dan die van een directeur of een secretaris-generaal.’ Dit senior-management heeft nog wel het potentieel om door te groeien naar topfuncties. Uitermark vindt het belangrijk om kwaliteit en eenheid te borgen in de (selectie)procedures, zicht te houden op het talent in deze groep en de toegang tot integraal opleidingsaanbod te waarborgen. ‘Dienstverlening voor managers in schaal 15 wordt aangepast op deze doelstellingen.’

Niet opportuun

Toch blijkt uit een verkenning, die de minister heeft laten uitvoeren na haar brief van eind maart, dat het ‘niet opportuun’ is voor departementen en uitvoeringsorganisaties om management development dienstverlening aan de managers in schaal 15 weer volledig zelf te gaan uitvoeren. Efficiëntievoordelen gaan dan verloren en ‘integraal zicht op (en het bewaken van) de kwaliteit, het talent en de externe instroom is lastig te waarborgen’. ‘Dit is onwenselijk in het licht van de rijksbrede taakstelling en de ambitie om de rijksdienst juist verder te ontschotten.’ Samen met de departementen zal daarom in een ‘passende centrale vorm van dienstverlening’ worden voorzien, waarbij ook wordt gekeken naar een slimme inzet van mensen en middelen en een herverdeling van taken.

Rijksbreed opleidingshuis

Verder wijst Uitermark erop dat binnen de rijksdienst het realiseren van een rijksbreed opleidingshuis wordt verkend om ‘krachten te bundelen en beter te kunnen sturen op benodigde kennis en expertise van ambtenaren’. ‘We onderzoeken waar we meerwaarde kunnen bieden door bijvoorbeeld leeractiviteiten met rijksbrede doelstellingen voor topambtenaren beschikbaar te stellen voor andere leidinggevenden binnen de rijksoverheid.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Uitermark zet in op kostenbesparing op het dienstvervoer door te werken met een pool aan chauffeurs in plaats van vaste chauffeurs voor topambtenaren.

Langere functieduur

Om kennis te behouden in het topmanagement wordt ingezet op een langere functieduur. Een verkenning naar het verder inperken van functieroulatie biedt hier mogelijkheden voor, zoals verlenging van de maximale benoemingstermijn van zeven naar negen jaar. Een andere optie is de benoemingstermijnen van topambtenaren vergelijkbaar maken met benoemingen voor leden van raden van bestuur van zelfstandige bestuursorganen die vaak voor vijf jaar worden benoemd, met de mogelijkheid om daarna opnieuw voor vijf jaar te worden benoemd. ‘In overleg met stakeholders wordt een keuze gemaakt voor de meest wenselijke en effectieve optie.’

Pool aan chauffeurs

Een laatste versobering zet de minister in naar aanleiding van de motie-Grinwis die een vermindering van het dienstvervoer voor topambtenaren (secretarissen-generaal, directeuren-generaal, inspecteurs-generaal etc) bepleit. In eerste instantie zet Uitermark in op kostenbesparing op het dienstvervoer door te werken met een pool aan chauffeurs in plaats van vaste chauffeurs voor topambtenaren. Deze maatregel zou al efficiencyvoordelen opleveren.

Alternatieve vervoersvormen

De minister onderzoekt nog onder welke voorwaarden nieuwe topambtenaren al dan niet in aanmerking kunnen komen voor dienstvervoer voor het woon-werkverkeer. Zij weegt daarbij de (persoonlijke) veiligheid en doelmatigheid van het reistraject af. Het woon-werkverkeer met dienstvervoer wordt (nu nog) niet afgeschaft voor de huidige topambtenaren. Wel vraagt ze hen ‘kritisch’ te zijn op het gebruik en ‘alternatieve vervoersvormen te overwegen’.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma

Het is de vraag of deze koerswijziging het gewenste effect gaat sorteren (deregulering, ontbureaucratisering, innovatie, productieverhoging, ombuigingen etc.). Nog niet zo lang geleden werd er aangekondigd dat er op het personeelsbestand bij het Rijk fors zou moeten worden bezuinigd (regeerprogramma). Dit lijkt meer op een maatregel (schaalverhoging van 15 naar schaal 16) die structureel juist veel extra geld gaat kosten. Onder schaal 16 ontstaan hierdoor namelijk veel meer doorgroeimogelijkheden voor personeel in de categorie met topsalarissen. Dit idee zal ongetwijfeld ook nog aanzienlijk kostenverhogende effecten krijgen naar de hieronder aanwezige salarisschalen. Kortom, BiZa lijkt hier helemaal niet goed bezig als er daarnaast niets dan wel weinig gebeurd met de rest van het personeelsbestand. Een veel meer kritische politieke benadering van dit idee is dan ook dringend noodzakelijk. Wat zijn de financiële gevolgen? Willen we dit wel?
En.......dan moeten burgers het ook nog doen met bezuinigingsadviezen van topverdieners, die niet eens weten dat AOW'ers boven een jaarinkomen vanaf ca. E 30.000 al meer dan een decennium bijdragen aan hun eigen AOW (de zgn. BOS-belasting).

Op 15 juli 2025, 11:41

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in