De gemeente Utrecht werkt sinds oktober 2024 aan een proef om de aanvraag van bijstandsuitkeringen eenvoudiger en persoonlijker te maken. De pilot moet leiden tot een structurele verandering in de manier waarop de gemeente inwoners met een laag inkomen ondersteunt. Als de resultaten positief blijven, wordt de nieuwe werkwijze eind 2026 de standaard.
Utrecht vereenvoudigt bijstandsaanvraag
Een proef met een eenvoudigere bijstandsaanvraag in Utrecht is goed verlopen. De gemeente gaat alle aanvragen op deze manier behandelen.
 
    Minder bewijsstukken
In de proef wordt een vereenvoudigde aanvraagprocedure getest bij een op de vijf aanvragen. Daarbij hoeven inwoners minder bewijsstukken aan te leveren en vindt een brede intake plaats waarin ook andere hulpvragen worden besproken. Volgens de gemeente zorgt dit voor snellere besluitvorming en betere doorverwijzing naar passende ondersteuning. De afhandelingstijd daalde van 49 naar 10 dagen en de klanttevredenheid steeg van 6,4 naar 8,6.
Ook bijzondere bijstand eenvoudiger
‘In Utrecht kijken we naar wat mensen écht nodig hebben’, zegt Wethouder Werk en Inkomen Linda Voortman. ‘Wie hulp nodig heeft, verdient geen drempels maar duidelijkheid. We kiezen voor eenvoud, snelheid en vertrouwen. Zo maken we de ondersteuning die mensen die moeilijk rondkomen niet alleen toegankelijker, maar ook menselijker.’ Vanaf het eerste kwartaal van 2026 wordt de methode stapsgewijs ingevoerd, zodat eind 2026 alle bijstandsaanvragen volgens de nieuwe werkwijze verlopen.
Daarnaast vereenvoudigt Utrecht per oktober 2025 de bijzondere bijstand. Met duidelijkere voorwaarden, vaste bedragen en soepelere draagkrachtregels wil de gemeente voorkomen dat inwoners afhaken door de complexiteit van aanvragen.
 
            
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.