Inwoners van Almere kunnen vanaf vandaag Wmo-vervoer boeken via de 9292-app. Dat moet het voor Wmo-gerechtigden niet alleen makkelijker maken om hun reis te plannen. Ook moet het leiden tot besparingen doordat inwoners die dat kunnen vaker gebruik gaan maken van het reguliere OV. ‘Als we er in Almere zo in slagen om tien procent van de Wmo-ritten om te zetten in het gewone ov dan scheelt dat al meer dan 100.000 euro per jaar.’
Primeur in Almere: Wmo-vervoer in de 9292-app
Volgens Qarin zou een landelijke implementatie een besparing van 25 miljoen euro op jaarbasis betekenen.

Samenwerking
De innovatie is het gevolg van een samenwerking tussen de gemeente Almere, reisinformatiedienst 9292 en mobiliteitsregisseur Qarin. ‘Het is een logische en mooie stap om Almeerders die afhankelijk zijn van Wmo-vervoer te laten aansluiten bij een app die aantoonbaar goed werkt’, stelt wethouder Nienke Nieuwenhuizen die in Almere Wmo in haar portefeuille heeft. ‘Voor inwoners die niet of niet geheel met regulier openbaar vervoer kunnen reizen zorgt dit voor gemak, efficiëntie, eigen regie en zelfstandigheid.’
Keuze voor regulier vervoer
De gemeente verwijst naar onderzoek waaruit blijkt dat veel mensen die gebruik maken van Wmo-vervoer vaak voor sommige reizen wel het OV zouden kunnen nemen. Door de integratie in de app, betere aansluitingen, betere reisinformatie en betere hoopt de gemeente dat Wmo-pashouders vaker de keuze maken af te zien van de Wmo-taxi. Een Wmo-rit kost de samenleving gemiddeld tien keer zoveel als een OV-reis.
Besparing
In Almere alleen betekent een afname van tien procent van het aantal Wmo-ritten een besparing van 100.000 euro per jaar, aldus directeur Paul Pietersen van Qarin. ‘Overal in het land zijn er grote zorgen over de betaalbaarheid van het doelgroepenvervoer in combinatie met de verdere vergrijzing. In Almere hebben we nu een flinke horde genomen. We hopen dat vele gemeenten zullen volgen.’
25 miljoen per jaar
Inmiddels staat integratie van Wmo-vervoer in de 9292 app al gepland voor een tweede gemeente. Pietersen: ‘Dit is de toekomst. We willen dit gemeente na gemeente verder uitrollen. Landelijk hebben we het dan op jaarbasis over een besparing van zo’n 25 miljoen euro. We hebben het hier dus niet alleen over een grote stap voor toegankelijkheid en de zelfstandigheid van mensen, maar ook over een slimme investering in de betaalbaarheid van ons mobiliteitssysteem.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.