Overslaan en naar de inhoud gaan

Klachten over jeugdzorg vaak niet goed afgehandeld

Niet alle organisaties volgen de regels op, aldus de onderzoekers

jeugd
- Beeld: Shutterstock

Klachten over jeugdzorg worden vaak niet goed afgehandeld. In een onderzoek dat VVD-staatssecretarissen Judith Tielen (Jeugd) en Arno Rutte (Justitie) woensdag hebben gepubliceerd, staat een lange lijst met ‘knelpunten’. Soms wordt de hulp na een klacht zelfs tijdelijk stopgezet, wat volgens de wet niet mag.

Belastend

‘Klagen zou niet iets moeilijks of engs moeten zijn’, vat onderzoeksbureau AEF samen. Maar voor jongeren en zelfs ouders is het vaak niet mogelijk om zonder hulp een klacht in te dienen. ‘Informatie en formulieren zijn vaak in te moeilijke taal en het formele karakter van het proces schrikt af.’ Ook voor hulpverleners kunnen de klachten belastend zijn.

Wat er moet gebeuren met klachten over jeugdzorg, is vastgelegd in de wet. Niet alle organisaties volgen die regels op, zagen de onderzoekers. Sommige organisaties hebben bijvoorbeeld geen klachtenregeling of houden zich niet aan hun eigen regeling.

‘Gebrek aan professionaliteit’

Ook binnen de regels verschillen klachtenprocedures van elkaar. Die verschillen kunnen volgens het onderzoek verwarrend zijn voor zowel klagers als ondersteuners. Als het om de afhandeling van klachten gaat, heerst bij sommige organisaties een ‘gebrek aan professionaliteit’. Hulporganisaties trekken bovendien niet genoeg lessen uit de klachten. En wanneer ze wel iets veranderen, doen ze dat regelmatig niet op een duidelijke of blijvende manier. ‘Hierdoor blijven onderliggende problemen bestaan.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het onderzoek ging over organisaties in de jeugdzorg, jeugdbescherming en jeugdreclassering en over Veilig Thuis-organisaties. AEF interviewde onder meer jongeren, ouders en medewerkers van die organisaties.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Eerlijk leiderschap

Eerlijk leiderschap

Zonder deze training mis je de kans om klachtenprocedures te professionaliseren en blijvende verbeteringen door te voeren.

schrijf u vandaag nog in

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in