Klachten over jeugdzorg worden vaak niet goed afgehandeld. In een onderzoek dat VVD-staatssecretarissen Judith Tielen (Jeugd) en Arno Rutte (Justitie) woensdag hebben gepubliceerd, staat een lange lijst met ‘knelpunten’. Soms wordt de hulp na een klacht zelfs tijdelijk stopgezet, wat volgens de wet niet mag.
Klachten over jeugdzorg vaak niet goed afgehandeld
Niet alle organisaties volgen de regels op, aldus de onderzoekers
Belastend
‘Klagen zou niet iets moeilijks of engs moeten zijn’, vat onderzoeksbureau AEF samen. Maar voor jongeren en zelfs ouders is het vaak niet mogelijk om zonder hulp een klacht in te dienen. ‘Informatie en formulieren zijn vaak in te moeilijke taal en het formele karakter van het proces schrikt af.’ Ook voor hulpverleners kunnen de klachten belastend zijn.
Wat er moet gebeuren met klachten over jeugdzorg, is vastgelegd in de wet. Niet alle organisaties volgen die regels op, zagen de onderzoekers. Sommige organisaties hebben bijvoorbeeld geen klachtenregeling of houden zich niet aan hun eigen regeling.
‘Gebrek aan professionaliteit’
Ook binnen de regels verschillen klachtenprocedures van elkaar. Die verschillen kunnen volgens het onderzoek verwarrend zijn voor zowel klagers als ondersteuners. Als het om de afhandeling van klachten gaat, heerst bij sommige organisaties een ‘gebrek aan professionaliteit’. Hulporganisaties trekken bovendien niet genoeg lessen uit de klachten. En wanneer ze wel iets veranderen, doen ze dat regelmatig niet op een duidelijke of blijvende manier. ‘Hierdoor blijven onderliggende problemen bestaan.’
Het onderzoek ging over organisaties in de jeugdzorg, jeugdbescherming en jeugdreclassering en over Veilig Thuis-organisaties. AEF interviewde onder meer jongeren, ouders en medewerkers van die organisaties.

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.