Advertentie
sociaal / Nieuws

Cliënten schuldhulpverlening steeds wanhopiger en agressiever

De stijgende prijzen van energie en boodschappen drijven de klanten van de schuldhulpverlening tot wanhoop.

15 september 2022
schulden.jpg

Schuldhulpverleners krijgen steeds vaker te maken met agressie. De mensen die ze proberen te helpen, worden door de stijgende kosten van levensonderhoud wanhopig. 'Het voelde nog nooit zo guur', vertelt Marco Florijn, voorzitter van de vereniging van schuldhulpverleners NVVK, in een interview met het AD.

Verandermanager Concerncontrol Directie P&O

JS Consultancy
Verandermanager Concerncontrol Directie P&O

Adviseur Inkoop

Meerinzicht
Adviseur Inkoop

Zelfdoding

'Het is vaak agressie uit wanhoop', aldus Florijn. 'Mensen hebben financiële stress, door de steeds hogere kosten van onder meer energie. Het geld dat ze daarvoor opzij zouden moeten zetten, hebben ze nodig voor de duurdere boodschappen. Op die manier leven ze in feite op de pof. We krijgen meer mensen aan de lijn die denken aan zelfdoding omdat ze niet meer weten wat ze moeten doen. Het voelde nog nooit zo guur als nu.'

Modaal

De klanten in de schuldhulpverlening worden niet alleen wanhopiger, de groep wordt ook steeds breder, ziet Florijn. 'Onze leden zien een categorie mensen aankloppen, die nog nooit eerder aanklopte. Het zijn niet meer vooral mensen in de bijstand, maar ook mensen die net onder modaal verdienen en in de problemen komen.'

Noodwet

Uit uitgelekte plannen bleek onlangs dat het kabinet een speciaal fonds wil opzetten voor mensen die hun energierekening niet meer kunnen betalen, om te voorkomen dat mensen schulden maken en afgesloten worden van gas of stroom. Volgens Florijn is dat 'een deel van de oplossing'. Hij pleit daarnaast voor een noodwet die gemeenten de ruimte geeft om inwoners individueel te helpen. 'Nu is dat lastig omdat gemeenten geen algemene inkomenspolitiek mogen bedrijven.'

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie