Overslaan en naar de inhoud gaan

Ombudsmannen: overheid moet haar gedrag veranderen

Bestaande wetten en regels zouden genoeg ruimte bieden om burgers te helpen.

Ombudsman Reinier van Zutphen
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen − Robin Utrecht/ANP

De overheid lost problemen in de praktijk vaak op met meer regels, wetten en ingewikkelde processen. Dat terwijl de meeste problemen van burgers hiermee niet worden voorkomen of opgelost. Dat schrijven de Nationale ombudsman, Kinderombudsman en Veteranenombudsman in hun jaarverslag over 2023, dat zojuist is aangeboden aan de Tweede Kamer.

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen uit zich kritisch over het wetgevingsproces. Vorig jaar duurde het gemiddeld 420 dagen voordat een wet in het parlement werd behandeld. ‘En dan rekenen we de voorbereidingstijd niet eens mee’, vult Van Zutphen aan. Dat is kostbare tijd voor burgers die een snellere oplossing nodig hebben, zegt hij. ‘Juist nu veel gesproken wordt over het verbeteren van de relatie tussen burgers en de overheid, wordt het tijd dat burgers die verbeteringen daadwerkelijk gaan merken en zien.’

Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen

In 2023 kreeg de Nationale ombudsman 3.944 klachten en vragen over lokale overheden. Deze gingen met name over gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. In totaal namen inwoners meer dan 22.000 keer contact op met de drie ombudsmannen. Zij keken vervolgens of overheidsinstanties mensenrechten naleven en het burgerperspectief centraal stellen.

Plicht overheid

De drie komen tot een sombere conclusie. De overheid handelt nog te weinig vanuit de vraag: wat is een behoorlijke manier van doen? Dat terwijl het antwoord vaak eenvoudig is, menen de drie: persoonlijk contact en luisteren naar de behoeften van burgers. De overheid is volgens hen verplicht om inwoners zelf op te zoeken, om naar hen te luisteren, en om te doen ‘wat nodig is’.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Herstel toeslagenaffaire

Maar de overheid is ‘hardleers’, constateren de ombudsmannen. ‘Overheidsinstanties maken te weinig gebruik van de kennis en ervaring die in eerdere hersteltrajecten is opgedaan’, licht Van Zutphen toe. Hij noemt als voorbeeld het teveel willen sturen op financiële verantwoording en controle, zoals bij het herstel van de toeslagenaffaire. ‘Het proces wordt vervolgens traag en ingewikkeld, terwijl burgers juist een duidelijke, eenvoudige en snelle afwikkeling willen’, stelt de Nationale ombudsman.

Broodnodige veranderingen

Bovendien denkt de overheid in problemen in plaats van in mogelijkheden. Broodnodige veranderingen in de eigen dienstverlening worden zo tegengehouden. Hiermee verschuilt de overheid zich achter belemmeringen die er eigenlijk niet zijn. Bijvoorbeeld dat contact met burgers alleen via de formele weg kan. Van Zutphen: ‘Het lijkt alsof het antwoorden volgens het systeem, de overheid meer zekerheid biedt dan serieus in gesprek te gaan met burgers’.

Jeugdzorg

Het doorvoeren van veranderingen in bestaande systemen blijkt al jaren ‘een giftige paradox’, aldus de ombudsmannen. Dat zien ze bijvoorbeeld bij veranderingen in de jeugdzorg. ‘Elke aanpassing van het systeem om eerdere problemen op te lossen, zorgt weer voor nieuwe problemen én nieuwe aanpassingen’, is te lezen in het jaarverslag. Ondertussen blijven de oude problemen bestaan en wordt de zorg ‘complexer en duurder’. ‘Kinderen en jongeren worden in de tussentijd nog altijd niet goed geholpen.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma

Ook burgers pleiten al jaren voor meer deregulering. Zelfs sommige politici pleiten er voor, maar als ze aan 'de macht' komen gebeurt er weinig of niets aan, zelfs in de EU.
Het zou niet misplaatst zijn om dit onderwerp specifiek op te nemen in de taakstelling van een staatssecretaris. Wetgeving moet begrijpelijk zijn en als het even kan simpel en in ieder geval ook verwijzen naar de Algemene Wet Bestuursrecht en een kapstokartikel bevatten om in bijzondere gevallen van de desbetreffende wetgeving af te wijken. Simply the best!!!

Op 24 mei 2024, 11:14
Hielco Wiersma

Het devies moet inderdaad zijn minder Overheidsregulering en eventuele problemen bij de uitvoering van echt noodzakelijke regelingen samen met belanghebbende burgers en/of bedrijven oplossen.

Op 26 mei 2024, 14:29
Hielco Wiersma

Grote waardering voor deze inzet!!

Op 27 mei 2024, 14:51

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in