De opmars van social media ten spijt, overheden ervaren het plaatsen van een vacature op de eigen website, de personeelsadvertentie en commerciële sites als het meest effectief voor personeelswerving.
Kinderschoenen Uit onderzoek van het A+O fonds Gemeenten blijkt dat het inzetten van Facebook, Twitter en LinkedIn als wervingskanaal bij gemeenten nog in de kinderschoenen staat. Slechts een handvol gemeenten gebruikt deze media. Geen enkele gemeente noemt social media ‘effectief’. De effectiviteit is 0,0 procent. Advertenties op de eigen website leveren de beste respons op, op de voet gevolgd door traditionele personeelsadvertenties.
Lees alles over de arbeidsmarktsituatie bij de overheid in de de arbeidsmarktspecial van Binnenlands Bestuur, 16 september 2011.
Ik ben wel erg benieuwd hoe de gemeentes het werven via social media hebben aangepakt. Casussen uit het bedrijfsleven tonen namelijk wel aan dat social recruitment uitstekend werkt. Neem bijvoorbeeld een Deloitte. Het gaat er namelijk niet om of je het doet, maar hoe je het doet.
Groet,
Lars
http://vacaturetweeter.nl
O. ten Hove
Kun je zien dat ze in Den Haag nu wethouder Huffnagek missen. Hij wist alles van de nieuwe media af, zoasl het (afgekeken in Amerika) een verkort telefoonnummer voor de hele gemeneteapparaat...
Voor de goede lezer: dit is cynisch bedoeld
Gert Jan
Ik vraag me af hoe er is gemeten? Hebben ze geteld hoe vaak de zin "Op twitter zag ik uw vacature voor..." in sollicitatiebrieven voorkomt? Tweets verwijzen naar (meestal) artikelen op de website. Kortom, ik heb mijn twijfels bij de conclusies
Of is het slechts een gevoel van gemeenten?
Roy Vermeulen
Onze gemeente Amersfoort zet social media in voor werving (vacature op twitter account gemeente en plaatsing in professionele groepen LInkedin). Onze ervaring is juist dat dit zeker kandidaten oplevert. Misschien (nog) niet grote aantallen maar wel hoogwaardige kandidaten. Prima aanvulling op tradiditionele wervingskanalen en bovendien gratis. Zet daarbij vooral je eigen medewerkers in als ambassadeur (retweeten en plaatsen in professionele netwerken)!
Ruben Geradts
Opvallende uitkomst van dit onderzoek van het A+O fonds Gemeenten. Gemeentes staan ten dienste van de samenleving. Als deze zich steeds meer organiseert in (sociale) netwerken zullen gemeentes hier in mee moeten gaan om aansluiting te blijven behouden.
Nu blijkt dat werven met behulp van web2.0 tools, sociale media en zoek-machine-optimalisatie (SEO) een expliciete business case kent, zijn overheden zelfs moreel verplicht om deze middelen in te zetten; het resulteert namelijk in effectievere inzet van publieksgeld.
Hierboven noemt@ Lars al de Deloitte case. Deze recruitmentcase krijgt terecht internationaal aandacht en wint nationaal prijzen. De resultaten zijn dan ook treffend: significant lagere kosten per nieuwe werknemer, significant snellere opvulling van vacatures en een enorme positieve impact op de employer brand van Deloitte.
De stapel rapporten die binnen enkele jaren een enorme arbeidsmarktkrapte voorspellen, groeit dagelijks. Zowel binnen private als binnen publieke organisaties, als gemeenten, andere overheden, zorg en onderwijs. (Zie hiertoe ook het rapport van BZK uit 2010: De grote uittocht’). De recessie zal hier weinig aan veranderen. De ‘strijdt’ om het vinden en binden van talent zal toenemen; binnen de publieke sector én tussen publieke & private sector.
Wat Arbeidskrapte betreft is de toekomst dus goed te voorspellen. Het is dus niet de vraag óf de recruitmentafdeling en het proces geoptimaliseerd moet worden, maar hoe.
Deze optimalisatie kent ingrediënten als web2.0 tools, betere kennis van het online gedrag van potentiele nieuw talent, een online strategie, inzicht in huidige en wenselijke competenties van recruiters, een nauwere samenwerking tussen recruitment en de organisatie/business, etc.
Kortom, niet alleen de (aankomende) uitdagingen zijn bekend, ook met betrekking tot werkbare oplossingen bestaat de nodige ervaring. Als cherry op deze cake bestaan er inmiddels ook subsidieregelingen om dergelijke verbeter trajecten eventueel mede te financieren.
Goed dat het A+O fonds Gemeenten dergelijke onderzoeks resultaten naar buiten brengt. Een volgende trigger om een effectievere overheidsorganisatie te realiseren.
Ruben Geradts, sr consultant bij Deloitte (0683555381)
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben wel erg benieuwd hoe de gemeentes het werven via social media hebben aangepakt. Casussen uit het bedrijfsleven tonen namelijk wel aan dat social recruitment uitstekend werkt. Neem bijvoorbeeld een Deloitte. Het gaat er namelijk niet om of je het doet, maar hoe je het doet.
Groet,
Lars
http://vacaturetweeter.nl
Kun je zien dat ze in Den Haag nu wethouder Huffnagek missen. Hij wist alles van de nieuwe media af, zoasl het (afgekeken in Amerika) een verkort telefoonnummer voor de hele gemeneteapparaat...
Voor de goede lezer: dit is cynisch bedoeld
Ik vraag me af hoe er is gemeten? Hebben ze geteld hoe vaak de zin "Op twitter zag ik uw vacature voor..." in sollicitatiebrieven voorkomt? Tweets verwijzen naar (meestal) artikelen op de website. Kortom, ik heb mijn twijfels bij de conclusies
Of is het slechts een gevoel van gemeenten?
Onze gemeente Amersfoort zet social media in voor werving (vacature op twitter account gemeente en plaatsing in professionele groepen LInkedin). Onze ervaring is juist dat dit zeker kandidaten oplevert. Misschien (nog) niet grote aantallen maar wel hoogwaardige kandidaten. Prima aanvulling op tradiditionele wervingskanalen en bovendien gratis. Zet daarbij vooral je eigen medewerkers in als ambassadeur (retweeten en plaatsen in professionele netwerken)!
Opvallende uitkomst van dit onderzoek van het A+O fonds Gemeenten. Gemeentes staan ten dienste van de samenleving. Als deze zich steeds meer organiseert in (sociale) netwerken zullen gemeentes hier in mee moeten gaan om aansluiting te blijven behouden.
Nu blijkt dat werven met behulp van web2.0 tools, sociale media en zoek-machine-optimalisatie (SEO) een expliciete business case kent, zijn overheden zelfs moreel verplicht om deze middelen in te zetten; het resulteert namelijk in effectievere inzet van publieksgeld.
Hierboven noemt@ Lars al de Deloitte case. Deze recruitmentcase krijgt terecht internationaal aandacht en wint nationaal prijzen. De resultaten zijn dan ook treffend: significant lagere kosten per nieuwe werknemer, significant snellere opvulling van vacatures en een enorme positieve impact op de employer brand van Deloitte.
De stapel rapporten die binnen enkele jaren een enorme arbeidsmarktkrapte voorspellen, groeit dagelijks. Zowel binnen private als binnen publieke organisaties, als gemeenten, andere overheden, zorg en onderwijs. (Zie hiertoe ook het rapport van BZK uit 2010: De grote uittocht’). De recessie zal hier weinig aan veranderen. De ‘strijdt’ om het vinden en binden van talent zal toenemen; binnen de publieke sector én tussen publieke & private sector.
Wat Arbeidskrapte betreft is de toekomst dus goed te voorspellen. Het is dus niet de vraag óf de recruitmentafdeling en het proces geoptimaliseerd moet worden, maar hoe.
Deze optimalisatie kent ingrediënten als web2.0 tools, betere kennis van het online gedrag van potentiele nieuw talent, een online strategie, inzicht in huidige en wenselijke competenties van recruiters, een nauwere samenwerking tussen recruitment en de organisatie/business, etc.
Kortom, niet alleen de (aankomende) uitdagingen zijn bekend, ook met betrekking tot werkbare oplossingen bestaat de nodige ervaring. Als cherry op deze cake bestaan er inmiddels ook subsidieregelingen om dergelijke verbeter trajecten eventueel mede te financieren.
Goed dat het A+O fonds Gemeenten dergelijke onderzoeks resultaten naar buiten brengt. Een volgende trigger om een effectievere overheidsorganisatie te realiseren.
Ruben Geradts, sr consultant bij Deloitte (0683555381)