Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotterdam: Ondanks 'Haagse sores' door met werken

Wethouder Florijn: We gaan niet langs de zijlijn staan, maar los van de Haagse sores door met mensen en werkgevers kansen bieden om aan hun…

Ondanks de val van het kabinet en de onzekerheid over de Haagse plannen, gaat Rotterdam door met allerlei plannen om op verschillende manieren mensen uit de bijstand aan werk te helpen. Dat zei PvdA-wethouder Marco Florijn (sociale zaken) op een bijeenkomst in zorghotel Aafje in Rotterdam.

Werken in zorg

Daar stonden verschillende partijen uit de zorgsector stil bij het feit dat de 100e Rotterdammer met een uitkering nu in de zorg aan de slag gaat. Uiteindelijk moeten 1000 mensen vanuit een uitkering in de zorg gaan werken. Ook in vijf andere sectoren, zoals de haven en de horeca moeten uiteindelijk in totaal 10.000 mensen aan een baan worden geholpen.

Haagse sores 

Florijn doelde op de nieuwe wetgeving die deels al is ingezet, maar door de val van het kabinet deels ook stil kan komen te liggen. ,,Wij gaan niet langs de zijlijn staan, maar los van de Haagse sores door met mensen kansen bieden en werkgevers helpen om aan hun vraag te voldoen’’, aldus Florijn. 

Leercheques
Een van die manieren om bijstandsgerechtigden aan het werk te krijgen, is door aan de onderkant van die sectoren ruimte te creëren. Die stimuleert de gemeente door zogeheten leercheques van 300 euro uit te delen aan mensen die aan die onderkant werken, maar met extra opleiding willen doorstromen. ,,Zo komen er weer banen vrij aan de onderkant’’, aldus D66-wethouder Korrie Louwes (arbeidsmarkt).

Geen klant meer 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het succes van deze operatie ligt vooral in het feit dat er vanuit de werkgever wordt gedacht. Dat is ook de omslag die de klantmanagers bij sociale zaken moeten maken. ,,De bijstandgerechtigde is eigenlijk geen klant meer, want klanten ben je geneigd vast te houden terwijl je ze juist los moet laten om ze nieuwe kansen te geven’’, lichtte Florijn toe. De werkgever is anno 2012 de klant bij sociale zaken, zo is wel duidelijk.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in