Overslaan en naar de inhoud gaan

'Landelijk convenant milieuzones om steden'

Het Rijk en diverse grote steden bekijken de mogelijkheid om te komen tot een landelijk convenant over milieuzones.

Het Rijk, de gemeenten Utrecht, Amsterdam en Rotterdam en het bedrijfsleven willen een landelijk convenant sluiten over de invoering van zogenoemde milieuzones rond binnensteden. In september wordt duidelijk of dit gaat lukken.

Onaangenaam verrast
Dat zegt het georganiseerde bedrijfsleven in een reactie op het plan van het Utrechtse stadsbestuur om al in 2013 bestelbusjes die op diesel rijden te gaan weren uit het centrum. Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW en MKB Nederland zijn donderdag ,,onaangenaam verrast'' door de Utrechtse plannen, aldus een woordvoerster.

Veel te voorbarig
Volgens het bedrijfsleven is Utrecht ,,veel te voorbarig.'' ,,Het is nog niet eens duidelijk voor welke bestelbussen precies beperkingen zouden moeten gaan gelden.'' Bovendien wijzen de organisaties erop dat er compensatie moet komen voor ondernemers die gedwongen zijn nieuwe bestelbussen aan te schaffen. ,,In tijden van crisis is het vernieuwen van het bestelwagenpark voor veel ondernemers een onmogelijke opgave.''


Volgens het bedrijfsleven is Utrecht ,,veel te voorbarig.'' ,,Het is nog niet eens duidelijk voor welke bestelbussen precies beperkingen zouden moeten gaan gelden.'' Bovendien wijzen de organisaties erop dat er compensatie moet komen voor ondernemers die gedwongen zijn nieuwe bestelbussen aan te schaffen. ,,In tijden van crisis is het vernieuwen van het bestelwagenpark voor veel ondernemers een onmogelijke opgave.''

Volgens het bedrijfsleven is Utrecht ,,veel te voorbarig.'' ,,Het is nog niet eens duidelijk voor welke bestelbussen precies beperkingen zouden moeten gaan gelden.'' Bovendien wijzen de organisaties erop dat er compensatie moet komen voor ondernemers die gedwongen zijn nieuwe bestelbussen aan te schaffen. ,,In tijden van crisis is het vernieuwen van het bestelwagenpark voor veel ondernemers een onmogelijke opgave.''

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Boris

Postzegelbeleid voor de buhne...
Daarmee stellen de zwakke bestuurders echte keuzes uit of vegen ze van de baan, zoals een autovrije binnenstad (met als uitzondering het laden en lossen voor bedrijven...en dus het stoppen met bouwen van (lucratieve) parkeergarages/plaatsen in het centrum) en elektrische bussen/OV.

Op 28 juni 2012, 21:09
Rogier

Luchtvervuiling, echt een enorm probleem in de Nederlandse binnensteden vergeleken met vandalisme, leegstand, zwerfafval... Athene en Bombay, daar is het een issue, niet in Utrecht. En al helemaal niet in de goeddeels autovrije en verder autoluwe binnenstad. De oplossing is ook weer heel bureaucratisch: nieuwe regeltjes, verbodbordjes en een hoop adviesbureaus die weer lekker verdienen aan het misschien meetbare maar zeker niet merkbare "probleem". Heeft zo'n wethouder nou echt niets beters te doen.

Op 29 juni 2012, 00:50
Kaas !

Als Utrecht het erdoor krijgt emigreer ik.....
naar Utrecht!

Op 29 juni 2012, 08:41
erik

Is de gemeente Utrecht niet de eigenaar van de parkeergarages in Utrecht (Uithof).

Op 29 juni 2012, 14:02

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in