Als de Tweede Kamer op dinsdag 2 september terugkomt van het zomerreces, duurt het slechts een maand voordat de Kamerleden weer een maand niet bij elkaar komen. Dit komt door het verkiezingsreces in heel oktober. Maar gemeentenkoepel VNG wil wel door met de warmtetransitie. Gemeenten moeten namelijk uiterlijk eind volgend jaar een warmteprogramma op papier hebben.
VNG nog steeds bezorgd over betaalbaarheid warmtetransitie
Direct na het zomerreces ligt in de Tweede Kamer een belangrijk ontwerpbesluit voor.

Daarom beklemtoont de koepel in een nieuwe oproep dat het Ontwerpbesluit gemeentelijk instrumenten warmtetransitie (Bgiw) snel behandeld moet worden, en sowieso niet door de Kamerleden controversieel moet worden verklaard.
Het ontwerpbesluit
De Bgiw is namelijk direct dinsdag 2 september een agendapunt tijdens een procedurevergadering van de Kamercommissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Dit ontwerpbesluit ligt tot eind september voor, waarna het voor advies naar de Raad van State kan.
De Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) is al door beide Kamers aangenomen, en geeft gemeenten de mogelijkheid om aan te wijzen welke woonwijken op termijn (al of niet verplicht) van het aardgas worden afgesloten en op een warmtenet, groen gas of warmtepompen overgaan. In het ontwerpbesluit staat in detail aan welke voorwaarden gemeenten dan moeten voldoen.
VNG bezorgd
Als het gaat om die voorwaarden, blijkt de VNG bezorgd. Deze voorwaarden zijn bedoeld om de positie van inwoners te verstevigen. De pijn zit hem onder andere in de regels waaraan gemeenten moeten voldoen om te zorgen voor de betaalbaarheid voor burgers van de warmtetransitie. Dat is opvallend omdat, aldus de nota van toelichting bij het besluit, deze instructieregels zijn uitgewerkt in conclaaf met ‘de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Vereniging Eigen Huis, het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (NIBUD), Aedes en de Woonbond’.
Het ministerie van VRO legt de gemeenten rekenregels op om vooraf te weten dat de investeringskosten voor het gros van de inwoners de baten niet overstijgen, en de uiteindelijke maandlasten te dragen zijn. De VNG schrijft hier nu over: ‘Op dit moment hebben gemeenten onvoldoende handelingsperspectief hier uitvoering aan te geven’. En zelfs: ‘Wij maken ons zorgen om de betaalbaarheid voor (kwetsbare) huishoudens’. De gemeenten hebben ‘flankerend beleid’ nodig. Oftewel: het rijk moet geld bij leggen.
De uitvoeringsplicht
Een tweede probleem is de ‘uitvoeringsplicht’ die het ontwerpbesluit oplegt aan gementen. Deze plicht betekent in de praktijk dat als een gemeente in een warmteprogramma wijken aanwijst die op termijn van het aardgas afgaan, dat de gemeenteraad binnen vijf jaar ook het omgevingsplan moet hebben gewijzigd. Anders kunnen inwoners niet in beroep gaan tegen het besluit. Provincies controleren dit.
De VNG vindt dat deze plicht te vroeg komt. Opnieuw heeft dit ermee te maken dat gemeenten niet vinden dat de randvoorwaarden voor een gezonde aanleg van warmtenetten al op orde zijn.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Erger nog, het is gewoon niet te betalen, domme wet dus. Het rijk moet dus bijpassen uit de winsten die gemaakt zijn met de verkoop van ons aardgas naar het buitenland, kortzichtigheid troef dus. Dat vraagt dus alweer om inkomensafhankelijke subsidie om het te repareren voor minder draagkrachtigen. En zo modderen we door met onze energietransitie. Laten we hopen dat de globale temperatuur zodanig stijgt dat er geen behoefte meer is om bij te stoken :-). De dino´s hadden er 165 miljoen jaar lang geen probleem mee in het trias-krijt tijdperk, "Using published pCO2 data, we reconstructed GPPt/GPP0 ratios with 1.20 ± 0.17 for the Late Jurassic and 2.24 ± 0.96 for the Late Cretaceous, which would imply a 20 to 120% higher GPP in the Mesozoic than today." Link: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2504324122