Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Ruimtegebrek: de bakfiets neemt trottoir over

Ze produceren dan wel geen uitlaatgassen, toch geven ze overlast: bakfietsen. Gemeenten weten niet waar ze ze kwijt moeten. Is de komst van de eerste bakfietsenstalling nabij?

18 december 2008
Auto makkelijker kwijt
‘Het is hier makkelijker om een parkeerplaats voor je auto te vinden dan voor je fiets’, zei een Utrechter laatst gekscherend tegen Han van Dobben. Dat signaal pikte hij als voorzitter van de wijkraad Binnenstad op. Hij schreef een brief aan de Utrechtse burgemeester en wethouders van de Domstad waarin hij pleitte voor een apart bakfietsenbeleid. Nu wacht hij op een reactie.

Neveneffect autoluwe binnenstad

Het is een ongewenst neveneffect van de steeds autoluwere binnenstad, legt van Dobben uit. ‘Van Europa heeft Utrecht tot 2015 uitstel gekregen om de luchtkwaliteitsnormen te halen. Het doorgaande autoverkeer moet daarvoor de stad uit. Binnenkort wordt het nieuwe sectorenmodel ingevoerd, waarbij de autoluwe cirkel rondom de binnenstad wordt opgerekt. Gevolg is dat veel mensen hun kinderen nu naar school brengen op bakfietsen, waarvoor geen parkeerplek is. Ook buiten de rekken staat het vol.’

Ultieme oplossing gratis stalling
Begrijp hem niet verkeerd: van Dobben pleit niet voor de terugkeer van het voor- en achterzitje. ‘Met twee kinderen achterop is heel wat, met drie helemaal’, vindt van Dobben. Nee: ‘als je je auto inruilt voor een bakfiets, ben je goed bezig in het kader van de luchtkwaliteit.’ De ultieme oplossing is volgens hem de gratis bewaakte stalling. Gelijkvloers, want een trap op en af met een bakfiets is niet te doen. En het liefst in de buurt van scholen. 'De gemeente heeft een klein stapje gemaakt door de stalling aan de Catharijnesingel gratis te maken. Dat kan meer.'

Ook Oud-Zuid heeft probleem
In Amsterdam-Zuid, het stadsdeel met (naar benadering) ‘s lands hoogste bakfietsdichtheid, herkennen ze het Utrechtse probleem. ‘Er komen klachten over binnen’, bevestigt woordvoerder Chris van der Kroon. ‘We zijn nu aan het onderzoeken wat we eraan kunnen doen. Misschien moeten we inderdaad speciale fietsenstallingen maken.’

Lees ook:
Nijmegen leent buggy's uit aan fietsers 27.10.08
Altijd wind mee op fietssnelweg Flevoland 24.11.08




Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marco Rorai / Coördinator milieueffectrapportage
Laten we blij zijn met deze ontwikkeling. Naast het belangrijke milieuvoordeel wordt de veiligheid en de gezondheid bevorderd, is er geen geluidhinder en stank. En tenslotte neemt een bakfiets altijd minder ruimte in dan een auto. Lang leve de ware helden!
Herbert Tiemens / beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer gemeente Houten
De Fietsstad 2008 heeft de toename van het bakfietsgebruik omarmd als positieve ontwikkeling. Nu is de openbare ruimte in Houten nog niet zo schaars als in de grote steden, maar de eerste bakfietsparkeerplaatsen zijn in de buurt van supermarkten geplaatst. In de toekomst krijgt ook het gelijkvloers toegankelijke (en gratis!) Fietstransferium onder het station ruimte voor bakfietsen en andere buitenmodel fietsen, juist om ketenverplaatsingen te stimuleren. Dus eerst kinderen met de bakfiets naar school brengen, daarna door naar het station om de trein te pakken.
René Bruijns / adviseur SenterNovem/bakfietsbezitter
Toevallig: vanmorgen om 8.30 uur is in Den Haag de eerste bakfietsparkeerplaats van Nederland. Voor Zo kinderopvang in de Jan van Nassaustraat onthulde wethouder Peter Smit het eerste parkeerbord en parkeerplaats voor bakfietsen. Dit zou de toekomst moeten worden!
Advertentie