IJmeerverbinding
Het is de bedoeling dat de fietssnelweg onderdeel wordt van een ‘IJmeerverbinding’, een snelle openbaarvervoer verbinding in het IJ. ‘De wens voor een fietssnelweg tussen Amsterdam en Almere leeft hier breed. Bij het ontwerp van een IJverbinding moet zo’n snel fietspad absoluut worden meegenomen,’ zegt Jan Visser, woordvoerder van de provincie Flevoland.
Altijd wind mee op fietssnelweg Flevoland
De provincie Flevoland wil een superfietssnelweg tussen Almere en Amsterdam. De windtunnel voor fietsers zou ervoor zorgen dat er altijd…
Stimuleren
Visser benadrukt dat de plannen nog in een pril stadium zijn en nog veel onzeker is. ‘Er wordt voor de openbaarvervoer verbinding gedacht aan een monorail, maar het is nog helemaal niet zeker of dat de uitkomst van het onderzoek wordt.’ Het plan voor de fietssnelweg komt uit het stimuleringsplan voor fietsbeleid van de provincie, zegt Visser. ‘Wij willen fietsen stimuleren. Daarvoor willen wij niet alleen het onderhoud van fietspaden verbeteren, maar kijken wij ook naar uitbreiding van het aantal fietspaden.’
Prestige
Een superfietssnelweg zou niet alleen de vele forensen uit Almere een aangenaam windje in de rug geven als zij op de fiets naar Amsterdam gaan of weer terug rijden. De provincie ziet het ook als mogelijk prestigeproject dat voor de nodige uitstraling zou zorgen voor Flevoland en Almere. ‘Als Almere een schaalsprong wil maken met nog enkele tienduizenden woningen is zo’n verbinding met Amsterdam essentieel,’ meent Visser. ‘Maar ook toeristen zullen zo’n fietsbrug weten te vinden.’
Lees ook:
Houten is Fietsstad 2008 31.10.08
Nijmegen leent buggy's uit aan fietsers 27.10.2008
Groningen legt rode loper uit voor fietsers 04.04.2007
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dan heb je toch mooi pech als je de andere kant op moet - twee keer wind tegen!
ik ste lvoor om de tunnel door te trekken de Runt van Reide in de dollard.
2x10km.fietswndtunnel is fluitje van een cent.
Inhoud :2x 80.000m3.
Windkracht 5m./sec door 40m3 lucht p/sec.
aan de einden naar de aanvang van de tunnels rond te pompen.
Het Venturi-effect houdt de lucht in de tunnels en het natte bol-effect zorgt m.b.v 1 druppel water p/m2 vloer,dat het in de zomer niet te warm in de tunnels wordt.
= 1 druppel water p/sec.
De onderstaande fietswindtunnels komen
benedendeks op de IJmeerbrug.
Bij mooi weer wordt bovendeks gefietst,eventueel op elektr. fietsen.
Om de 500 meter zijn er verbindingen van het boven naar het benedendek.v.v..
Op de IJmeerbrug kan op het bovendek
eventueel een inductie tram rijden,zie "Trams worden draadloos/Olino",
welke kan doorrijden in Amsterdam.
De brug is bovendeks smaller dan benedendeks,waar de brug hier en daar extra breed is voor terrasjes en ruimte voor hengelaars.
Sorry rekenfout:
De koeling met het natte bol-effect voor de vloer van een 3 meter brede windtunnel
moet zijn 1 druppel water per/minuut
per/m2.
Op een zeer warme dag in Nederland betekent dit een waterverbruik van
ca 25 m3 water voor de 2 tunnels per/dag.
Stroomverbruik 2 centrifugaal ventilatoren is
ca.80 K/watt/uur.
Er wordt gewerkt met bewegingsmelders.
Na signalering van een fietser gaat de wind
na 15 sec. waaien.
10.000 meter gedeeld door 330 meter/sec.
gedeeld door 2 centr. ventilatoren.
Kan dit sneller tegen ongeveer dezelfde kosten? Wie helpt ?